Jak změřit dezén pneumatiky

Hloubka dezénu pneumatik je významným faktorem, který ovlivňuje jízdní vlastnosti vozu.
 Ostatní 
13. září 2017 18:56 / Shutterstock
  6   10
Během jízdy se povrch běhounu dle použité směsi různým tempem dříve či později sjede natolik, že pneumatika již nevyhovuje předepsaným normám.

Ony normy ale nebyly vypsány bez pádného důvodu, opotřebovaná pneumatika má horší přilnavost, delší brzdnou dráhu a je náchylnější k aquaplaningu, pravidelná kontrola dezénu je tak naprosto nepostradatelným návykem každého řidiče. Pojďme si tedy shrnout, jakými způsoby můžeme doma určit hloubku dezénu.

Pro použití pneumatik na osobním automobilu je předepsána minimální výška dezénu (vzorek) pneumatiky na 1,6 mm na letních pneumatikách a 4 mm pro pneumatiky zimní, resp. celoroční, použité v zimních podmínkách. 

Co je třeba udělat před samotným měřením?

Pro co nejpřesnější měření je nejdříve ze všeho nutné zastavit auto na rovině. Je vhodné přední kola stočit volantem do co největšího úhlu, abychom se k nim poté lépe dostali. Jakmile je auto připravené, pokusíme se ještě vyčistit drážky dezénu od nečistot na místech, kde chceme hloubku měřit, jinak bude výsledek logicky zkreslený. 
Ukazatel opotřebení

Nejjednodušeji určíme sjetí pneumatiky pouhým pohledem. Drážky v běhounu letních pneumatik bývají často vybaveny gumovými destičkami o tloušťce 1,6 mm, což je zákonné minimum. Jakmile se pneumatika opotřebuje do stanoveného limitu (většina pneumatik má ukazatel umístěn v hloubce 1,6mm), destička se stane rovnoběžnou se zbytkem pneumatiky, což je pro řidiče známka toho, že je třeba pneumatiku vyměnit. Umístění ukazatele opotřebení naleznete podle značky umístěné v blízkosti ukazatele na bočnici pneumatiky. Co se značek týče, nejčastěji se využívá logo značky, zkratka TWI (Tread Wear Indicator) a trojúhelník. Některé zimní pneumatiky jsou také vybavené zimním ukazatelem ve hloubce 4mm. U těch pak na bočnici hledejte nejčastěji značku vločky. 

Číselný ukazatel opotřebení

Tento systém spočívá ve stupnici opotřebení složené z několika číslic, která je vyražena na běhounu. Tyto číslice, které označují hloubku gumy, se s opotřebením pneumatiky postupně smazávají. 

Změna barvy

Dva čínští designéři vytvořili prototyp pneumatiky, která změní barvu, když se běhoun opotřebuje. Princip je jednoduchý: oranžové fluorescenční zbarvení vnitřní gumy pneumatiky. Barva se tedy objeví, jakmile se běhoun opotřebuje. Důmyslné, ale podle našich odborníků obtížně proveditelné!

Hloubkoměr

Hloubkoměr je malý posuvný nástroj, s jehož pomocí lze přesně analyzovat sjetí pneumatiky na jednotlivých částech běhounu. Hloubkoměry jsou k zakoupení v každém dobrém autoservisu či železářství a jejich ceny startují na několika desítkách korun, za licencovaný a profesionální hloubkoměr nicméně můžete zaplatit i několik stovek či tisíc korun.

Měření mincí

U řidičů populární, mezi experty ne už tak doporučované měření mincí může v určitých situacích vykonávat funkci alternativy za hloubkoměr. Jedná se vlastně o to, že zasuneme minci do drážky v běhounu a podle toho, jak hluboko se mince dostane, určíme opotřebení pneumatik.

U letních pneumatik nám postačí 5 korunová mince. Minci do běhounu zasuneme tak, aby bylo číslo 5 převráceně. Pakliže je vidět celá převrácená pětka, je třeba pneumatiku vyměn

Marie Popelková | inStory.cz
Komentáře
Reklama
Reklama

Mohlo by vás zajímat

tech

Robotika nové generace dokáže neuvěřitelné věci. Důkazem je tento humanoid Atlas

Věda & Vesmír

Vědci jsou nadšeni. Paralyzované krysy dokázaly znovu samy chodit

Bydlení

Zkuste cihlovou zeď. Vnese do interiéru neotřelý design a dodá vašemu bytu punc nevšednosti