Chcete-li posílit organismus, sáhněte po špenátu. Pěstování je velmi snadné

Špenát odvodňuje, regeneruje, uklidňuje a zpevňuje kosti, zuby, nehty i vlasy
📷
Další 3 fotografie v galerii
 Zahrada 
15. května 2020 08:24 / Depositphotos
  8   0
Smiřme se s tím, že Pepek námořník možná trochu s účinky špenátu na tvorbu svalstva přeháněl. Špenát neobsahuje tolik železa, jak jsme si léta mysleli. Ale jeho temně zelené listy obsahují, mimo již zmíněného železa, mnoho jiných cenných živin.

Některé výzkumy dokonce ukazují, že patří mezi nejmocnější ze všech zelenin, které pomáhají při prevenci rakoviny. Přestože se zdá, že tato zelenina není v úplném popředí zájmu, je jisté, že je to necennější listová zelenina.

Špenát se do Evropy dostal díky křižáckým výpravám kolem 16. století, avšak první zmínky o této rostlině pocházejí již z 10. století. Špenát je zdraví prospěšný, neboť obsahuje mnoho vitaminů (C, E, K) a minerálů. Špenát setý je jednoletou rostlinou, která pochází zřejmě z Persie, kde byla vyšlechtěna z původně divoké rostliny. Již během středověku se však zabydlel i u nás v Evropě a obohatil zdejší jídelníček svou lahodnou chutí, sytou zelenou barvou, ale i cenným bioaktivním složením s obsahem železa.

Mnoho z obsažených látek nese antioxidační působení. Ze špenátu dělají významný přírodní antioxidant, který chrání buňky před poškozením nebo předčasným stárnutím, podporuje obnovu nových buněk a regeneraci organismu. Na oblibě získal jednak díky své typické chuti, a také díky vysoké výživové hodnotě. Je známo několik odrůd špenátu, ve svém použití se však příliš neliší. Špenát lze konzumovat jak v syrovém stavu, tak různě tepelně upravený. V každém případě je zeleninou, která by neměla chybět v našem jídelníčku, obsahuje totiž velice cenné látky, množství důležitých vitaminů a minerálů. Hlavně vitamin A, resp. karotenoidy, které jsou v těle syntetizovány na vitamin A. Ve špenátu najdeme také vysoké hodnoty vitaminu skupiny B a vitaminu C. Z minerálů je nejvíce zastoupen draslík, hořčík, sodík, vápník, zmiňované železo, mangan a měď.

Účinky špenátu

  • Špenát je silný antioxidant, chrání buňky, podporuje regeneraci.
  • Povzbuzuje krvetvorbu, posiluje imunitní systém, zlepšuje látkovou výměnu.
  • Je prospěšný pro zdravé zažívání, aktivuje metabolismus sacharidů, odvodňuje.
  • Příznivě ovlivňuje nervovou soustavu, zklidňuje, pomáhá proti stresu a únavě.
  • Zpevňuje kosti a zuby, zlepšuje kvalitu vlasů a nehtů.
  • Je užitečný pro zdravý zrak a zdravé sliznice.

Pěstování

Špenát setý je jednoletá, snadno dostupná zelenina, která za málo nabízí velký užitek. Jeho pěstování zvládne každý, stačí mít prostor. A ten si na své zahrádce určitě na tuto super zdravou zeleninu najdete. Stačí se držet několika málo rad:

  • Špenátu vyhovuje mu výživná, mírně zásaditá půda.
  • Zálivku nepřehánějte, bude se mu dařit s přiměřeným množstvím vody.
  • Dá se sázet po celý rok, ale vyplatí se ho sázet hned zjara, aby se brzy sklízel.
  • Do podoby listové zeleniny rostou ty nejrychlejší odrůdy asi měsíc, těm pomalým to trvá až 75 dnů.
  • Nezapomeňte na pravidelnou okopávku pro okysličení půdy zejména na začátku jeho růstu.
  • Sklízí se před rozkvětem.

Použití v kuchyni

Špenát má velmi široké uplatnění v kuchyni při přípravě mnoha pokrmů. V našich krajích je známá třeba špenátová polévka, různé špenátové náplně, v poslední době je špenát často kombinován s těstovinami.

Špenát je nejprospěšnější čerstvý, tedy v syrové podobě. Poslouží při přípravě nejrůznějších zeleninových salátů, ale hodí se i do tvarohu a bylinkových pomazánek.

Chutná však i v tepelné úpravě – jako klasický dušený špenát nebo špenátová polévka. Oživí nejrůznější zapékané pokrmy, nádivky, brambory, těstoviny, ale i palačinky, lívance nebo omelety. Skvěle se snoubí s vejci a s různými druhy sýrů. Chutná v kombinaci s česnekem, rajčaty nebo houbami.

Špenát je jednou z tradičních ingrediencí české kuchyně, nedílně však patří i ke kuchyni francouzské nebo italské. Je zajímavé, že v dětství špenát často nepatří mezi oblíbené zeleninové druhy, postupem času se však stává velmi oblíbený.

Jako inspiraci jeden méně známý a trochu netradiční salát: špenát nakrájíme na tenké nudličky a smícháme s nahrubo nastrouhanými jablky. Zakapeme pomerančovou šťávou a promícháme se zakysanou smetanou. Můžeme posypat sekanými oříšky (ochutíme podle svého).

Všeho moc škodí

Pokud špenát konzumujete pravidelně, můžete tyto řádky přeskočit. Pokud se ale najednou rozhodnete, že chcete žít zdravě a špenát začnete baštit denně po kilech, zpozorněte. Jednorázové nadměrné dávky špenátu totiž mohou i škodit. Rizikem je především množství šťavelanů, které mohou po tepelné úpravě negativně ovlivňovat ledviny a kosti. Jejich negativní působení eliminuje vápník, tepelně upravený špenát je proto vhodný kombinovat s mléčnými výrobky. Špenát je zdrojem vitaminu K, který není vhodný při potížích se srážlivostí krve. Rozhodně se nedoporučuje lidem užívajícím léky na ředění krve.

Hana Jordánová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Objevte nejkrásnější pláže Istrie. Dokonalé ráje ukryté mezi útesy

Věda & Vesmír

V Německu kdysi žila zvířata jako v Africe. Archeologové zde našli ostatky tři sta tisíc let starého slona

Bydlení

Vypěstujte si doma vlastní citrusy. Zvládne to každý

Zavřít reklamu