Vědci už vědí, co dělá psy tak výjimečnými. Je to láska

Mazlíčci
18. dubna 2020 07:52 / Mirka Malá
  2
📷
3 fotografie v galerii
Za psí lásku můžou geny Pixabay
Myšlenka, že zvířata mohou prožívat lásku, byla kdysi u psychologů naprosto vyloučená. Vědci ji vnímali spíš jako sentiment než cokoliv vědeckého. Ale dnes už vědí, že je to tak.

Nová kniha však tvrdí, že pokud jde o psy, slovo láska je nezbytné k pochopení toho, co učinilo vztah mezi lidmi a našimi nejlepšími přáteli jedním z nejvýznamnějších mezidruhových partnerství v historii lidstva.

Miluje a chce být milován

Zvířecí psycholog Clive Wynne začal studovat psy už před mnoha lety a dobře věděl, že vědecká veřejnost na psí lásku příliš nevěří. Ale psí věda se v posledních dvou desetiletích těšila velkému oživení.

Někteří vědci za tu dobu dokonce velmi pokročili a přišli s myšlenkou, že psi mají vrozenou a výjimečnou inteligenci. Wynne se ale chtěl posunout ještě dál a tvrdí, že to, co psy činí tak odlišnými od ostatních domácích zvířat, je hypersociabilita.

A pokrok se udělal i v genetice. Bylo objeveno, že psi mají mutaci v genu zodpovědném u lidí za Williamsův syndrom. To je stav charakterizovaný intelektuálními omezeními a výjimečnou družností.

A to zásadní pro jejich chování. Stejně jako u lidí s Williamsovým syndromem existuje i u psů touha utvářet úzké vztahy, milovat a být milován.

Vše co potřebuje, je láska

Vědci toho ale na poli psí genetiky musí objevit ještě hodně. Dodnes je totiž záhadou, jak vlastně došlo k jejich domestikaci už nejméně před 14 000 lety.

Nové pokroky v sekvencování staré DNA umožní vědcům zjistit, kdy došlo k zásadní mutaci genu, který řídí Williamsův syndrom. Wynne odhaduje, že se to stalo před 8 000 - 10 000 lety, na konci poslední doby ledové, kdy lidé začali pravidelně lovit se psy.

Podle nich jsou tato zjištění důležitá, aby psi měli dobré životní podmínky. To znamená  odmítnutí brutálních tréninkových metod, které mají mimo jiné vést k tomu, aby z majitele psa udělaly vůdce smečky.

"Všechno, co chce váš pes, je, abyste jim ukázal cestu,“ říká Wynne. Znamená to také mu věnovat čas na uspokojení jeho sociálních potřeb, místo aby byl většinu dne izolovaný. „Naši psi nám toho tolik dávají a na oplátku o to moc nežádají,“ říká.

"Nemusíte kupovat všechny možné drahé hračky a dárky. Prostě potřebují naši společnost, potřebují a chtějí být s lidmi," uzavírá Wynne. Dále čtěte: Se psem v karanténě. Jak zabavit mazlíčka mezi čtyřmi stěnami.

Témata: člověk, láska