Neničte své motory špatnou naftou! Jak poznat tu kvalitní?
Domácí chemické pokusy
Pokud jste nadšení chemici amatéři a máte dost elánu stále něco zkoušet, můžete si udělat srovnání nafty, která vás zajímá s naftou, která má prémiovou kvalitu. Oba vzorky umístíte do sklenic a sledujete s odstupem času, jak vypadají, zda se v testované naftě tvoří nějaký sediment. Naftu můžete také filtrovat přes filtrační papír a zkoumat čistotu papíru po filtraci. Vyzkoušet můžete také dát vzorky nafty do mrazáku a sledovat, zda a jakým způsobem změní nafta svou hustotu. Pro méně zkušené doplňujeme informaci, že optimální stav je, když nafta neobsahuje žádné příměsi, nezanechává stopy na filtračním papíru a v mrazu nehoustne. Někteří nadšenci doporučují ještě test vzplanutí, kdy do nafty ponoří klacek a ten pak zapalují. Nelze se ale domnívat, že by existoval okem sledovatelný rozdíl mezi naftami.
Test v provozu
Pokud jezdíte často určité trasy, jezdíte stále stejným stylem a zhruba stejně naloženým vozem, pak už jste zvyklí na určité hodnoty spotřeby podle palubního počítače. Pokud s jiným typem nafty zjistíte zvýšenou spotřebu, nafta rozhodně není kvalitní. Nemusí být sice přímo nebezpečná vašemu motoru, ale zcela jistě má výrazně nižší cetanové číslo. Motor má nižší výkon a vyšší spotřebu. Současně takováto nafta nevzbuzuje právě důvěru, takže ji nedoporučujeme tankovat.
Spoléhejte na kvalitní značky
Sice před lety některé testy odhalily, že v Německu tankovali řidiči pod stejným názvem kvalitnější palivo, ale to nás vzhledem k podobným kauzám ohledně potravin patrně nepřekvapí. Jisté ale je, že čerpací stanice velkých zahraničních společností si nedovolí prodávat palivo vysloveně závadné, se špatnými mazacími vlastnostmi a cetanovým číslem nižším, než povoluje norma. V některých lokalitách jsou dokonce ceny u známých čerpacích stanic stejné nebo jen o málo vyšší než u stanic, které nabízejí naftu neznámého původu a pochybné kvality.
Sbírejte zkušenosti dalších řidičů
Dobré bývá ptát se ostatních řidičů, kteří žijí v okolí určité pumpy, jakou mají zkušenost. Jen málokdy se totiž špatná kvalita nafty projeví hned. Jestliže ale řidič, který tankuje pravidelně u určité pumpy, hlásí po dvou či třech letech výměnu tří vstřikovačů ze čtyř, bude to důvod k zamyšlení.
Jestliže vás stejně láká nízká cena na určité čerpací stanici, snažte se alespoň při tankování střídat palivo levnější s palivem osvědčené kvality. Snížíte poněkud pravděpodobnost fatální poruchy vašeho motoru. Také si uvědomte, že na padesátilitrové nádrži ušetříte třeba 50 až 100 Kč. I kdybyste za měsíc ušetřili 300 korun, stejně se vám to nevyplatí, protože výměna vstřikovačů a dalších komponent naftového motoru vyjde klidně na několik desítek tisíc.