Jak na opravu či výměnu duše na kole
Nutná výbava
Pro všechny cesty na kole byste měli mít s sebou vždy sadu lepení na kolo, pumpičku, jestli máte výměnný ventilek, pak i náhradní ventilek a plochý klíč s výřezy na různě veliké matice. Jde o naprostý základ, pomocí kterého opravíte v terénu píchlou duši či dotáhnete uvolněnou matici. Někdy se hodí mít i novou duši. Značně tím urychlíte celý proces a vyřešíte i situace, kdy se vám nepodaří najít otvor, kterým vzduch uniká.
Postup opravy
Prvním pokusem by mělo být kolo nafouknout a zjistit, zda nejste schopni přece jen něco ujet a dostat se tak domů, kde budete mít lepší výbavu a klid na práci, případně kde svěříte kolo servisu. Jestliže to není možné, pokračujete podle dalších naznačených rad.
V případě vadného ventilku nemusíte kolo sundávat. Jde o nejjednodušší opravu, pokud máte ventilek výměnný, což ale u mnoha variant duší není. Vyšroubujete ventilek a nahradíte ho novým. Kolo napumpujete a pokračujete v jízdě. Případně se můžete obrátit na nejbližší pneuservis či cykloservis, kde vám zaručeně pomohou.
Jinak prázdné kolo demontujte z rámu. Pokud máte rychloupínací šrouby, půjde to poměrně snadno. Jestliže budete muset zápasit s dotaženou maticí, bude situace horší. Abyste mohli kolo vytáhnout, budete muset také rozevřít brzdy. U zadního kola ještě sundáte řetěz a pneumatiku máte venku.
Dalším krokem je sejmutí pneumatiky z ráfku. Zde si můžete pomoci plochým klíčem jako páčidlem. Hodí se i šroubovák. Věc se ale zvládne i bez nástroje. Již předtím sledujete, zda není někde zabodnutý hřebík nebo jiný předmět. Pokud ano, toto místo si hlídejte a při vyjímání duše si ho označte. Jestliže nic nevidíte, překontrolujte pohmatem situaci uvnitř pneumatiky. Možná vaše prsty narazí na hrot. Odstraňte ho. Nyní vytaženou duši napumpujte a zjišťujte, kudy uniká vzduch. Buď na místo narazíte tak, že ucítíte proud vzduchu a uslyšíte syčení. Někdy je dobré duši ponořit do klidné vody a sledovat, kudy unikají bublinky. Postižené místo potom smirkovým papírem z lepící sady zdrsníte, a buď nanesete lepidlo, které necháte zavadnout podle návodu a přiložíte záplatu, nebo použijete samolepící záplatu. Po době určené výrobcem lepící sady můžete duši vložit do pneumatiky a obráceným postupem vše namontovat. Následně kolo nahustíte.
Jestliže se vám pneumatiku nepodaří opravit, můžete ji vyměnit za novou. Někdy totiž může být poškození příliš velké, případně vzduch uniká na více místech vlivem stáří duše.