Kolečkové brusle vyžadují občasnou péči. Zvládnete to i sami!

 Ostatní 
02. srpna 2017 19:50 / Marie Popelková
  0
📷
2 fotografie v galerii
Pravidelným servisem prodloužíte životnostkoleček, ložisek i celých bruslí Shutterstock
Pokud chcete, aby vám vaše nové brusle dobře sloužily a měly dlouhou životnost, musíte se o ně patřičně starat. 

Kolečkové brusle nejsou bohužel sportovní náčiní, které je bezúdržbové. Naopak je potřeba se o brusle starat, aby jízda byla pohodlná, bezpečná a případně i rychlá a tichá. Pokud již vaše brusle vydávají zvuky jako starý kolotoč, tak je nutné se na ně trošku podívat…

Kolečka se při jízdě opotřebovávají nepravidelně. Více se sjíždějí na vnitřní straně brusle. První a poslední kolečko se sjíždí ještě o něco více než ostatní kolečka. Aby vám kolečka vydržela co nejdéle, je nutno zajistit, aby jejich opotřebovávání bylo co nejrovnoměrnější. Pokud si při pravidelné prohlídce u některého z koleček všimnete, že je již trošku sjeté, je zapotřebí provést tzv. obměnu pozic koleček. 

Obměna se provádí tak, že se 1. kolečko přemontuje na pozici 3. kolečka a 3. kolečko na pozici 1. kolečka. Dále pak 2. kolečko na pozici 4. kolečka a 4. kolečko na pozici 2. kolečka. Při změně pozice kolečka je nutno kolečko otočit tak, aby se doposud vnitřní strana kolečka stala stranou vnější a naopak. Protože se kolečka na brusli dominantní nohy (většinou pravé) sjíždějí více než na druhé brusli, je vhodné obměňovat kolečka mezi bruslemi navzájem podle návodu výše, ale z pravé brusle na levou.

K uvolnění koleček potřebujete klíč. Ten bývá často součástí dodávky bruslí. U většiny modelů je to vlastně úplně normální inbusový klíč. Je možné si také koupit speciální montážní sadu, která má kromě klíče na uvolnění šroubů také speciální "vytláčeč" ložisek pro uvolnění ložisek z jader koleček. 

Údržba a čitění ložisek

Každé kolečko se otáčí na dvou ložiscích, mezi nimiž je tzv. spacer (kovový mezičlánek) a jejichž osou prochází oboustranný inbusový šroub. Na klasických inline bruslích je tedy celkem 16 ložisek.

Správný čas pro vyčištění a nové promazání ložisek nastává, když se kolečko přestane otáčet tak čistě a bezhlučně, jako když byly brusle nové. Je dobré občas zkusit zatočit postupně každým kolečkem a sledovat jak dlouho a hlučně se točí. Pokud nemáte speciální ložiska, čištění bude nejspíše třeba po každé jízdě po mokrém povrchu – voda totiž dovnitř snadno zanese nečistoty. Jinak se doporučuje kolečka vyčistit a nově namazat zhruba jednou za sezónu.

Postup čištění je následující:

1. Otevřete ložisko vyjmutím krytu na jedné straně. U ložisek ILQ-9 je kryt upevněn kovovým C, které je třeba vzít např. jehlou za jeden konec a zalačit směrem k ose ložiska.

2. Ložisko vyčistěte. Způsobů je mnoho, mně se osvědčilo čištění starým kartáčkem na zuby pod teplou tekoucí vodou s trochou mýdla. Poté ložiskko několikrát protočte pod silnějším proudem studené vody.

3. Zkontrolujte, jestli je ložisko zcela vyčištěné – poslechněte si, zda-li se točí opravdu čistě. Pokud ne, opakujte krok 2.

4. Ložisko vysušte. Chcete-li mít jistotu, vložte na 15 minut do trouby vyhřáté na 150 °C. Poté ho nechte vychladnout, než na něj opět budete sahat rukama.

5. Namažte ložisko. Možností, čím mazat, je velmi široká škála. Obecně platí, že s lehkým olejem se ložiska točí rychleji, ale vydrží kratší dobu a je tak nutné mazat častěji. Naproti tomu mazací tuky nebo podobné speciální hmoty lépe ložisko chrání a déle vydrží. Určitě se vyplatí nákup speciálního oleje nebo jiného lubrikantu.

6. Uzavřete ložisko krytem. Také je však možné nechat vnitřní stranu otevřenou.
Poté již stačí ložiska a spacer vrátit zpět do kolečka a je hotovo. 

Výměna brzdy

Pokud je brzda natolik sjetá, že brzdění přestává být účinné (plocha brzdy je malá, příp. zvednutí špičky brusle při brzdění je již nebezpečně vysoké), měl by se vyměnit gumový brzdový špalík. Na některých brzdových špalících bývá vylisována ryska, podle které se dá poznat, že je již brzda příliš opotřebovaná.

Každý model nebo řada modelů vyžaduje svůj speciální typ brzdového špalku. Proto doporučujeme předzásobit se dostatečným množstvím vhodných brzdových špalků, dokud je ještě ve vaší prodejně mají.

Brzdový špalík je většinou k držáku brzdy uchycen jedním šroubem, který se dá uvolnit inbusovým klíčem nebo šroubovákem. Po odšroubování šroubu lze původní brzdový špalík odstranit a nahradit špalíkem novým. Dejte si pozor na dobré přitažení nového brzdového špalíku, ale zároveň si dejte pozor, abyste při utahování nestrhli závit šroubu.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Díky mimořádně vysokému množství hořčíku dokáží koupele v epsomské soli ulevit od depresí, bolesti a...

Tech

České zbrojovky jedou naplno, nyní získaly technologii systému automatického granátometu MK 47