Zazimujte svou motorku, jak si po sezoně zaslouží

 Ostatní 
30. října 2017 07:28 / Pavel Suchý
  0
📷
1 fotografie v galerii
Při kontrole motorky můžete přijít na skryté chyby Shutterstock
Motorkář se pomalu, ale jistě stává na silnicích vzácným úkazem. Motorka je zkrátka sezónní záležitost a sezóna je právě teď u konce. Většina motorek už tedy zaslouženě odpočívá v garáži.

Někdo si s uložením svého dvoukolového miláčka moc hlavu neláme a motorku jen tak odstaví do garáže. To by se mu však nemuselo vyplatit. Jestli motorku na jaře nastartujete, totiž záleží zčásti i na tom, jak jste svůj stroj zazimovali a přes zimu se o něj starali. Někdo je méně pečlivý a jiný motorku před zimou zakonzervuje i zevnitř. 

Čistota

Vyplatí se motorku udržovat v čistotě, před zazimováním ji pořádně umyjte, zbavte ji veškerých nečistot. Nezapomínejte na žádné místa, při čištění totiž můžete narazit na závady, které při běžné kontrole nevidíme, takže tento bod určitě nepodcenit.

Mazání

Pokud je vše očištěno, následuje mazání. Vhodný je motorový olej, kterým očistíme sekundární řetěz a řetězová kola sekundárního převodu. Dále promažte všechny pohyblivé části, jako jsou čepy spojkové a brzdové páčky, rukojeť plynu, všechny lanovody, pohon tachometru, kloub stojánku atd. 

Benzin

Zima není tak dlouhá, aby byl benzin v motorce po odstávce znehodnocený. Při zazimování tedy stačí mít plnou nádrž, aby se na jejím vnitřku nesrážela voda: u plechových nádrží to může způsobit korozi a samozřejmě vodní emulze v palivu není ideální.

Motor

Motor je vhodné před uložením nastartovat na provozní teplotu a vyměnit olej. Olej během provozu zvyšuje svoji kyselost, která nepůsobí dobře na díly motoru. Při delším odstavení motoru (nad 6 měsíců) je vhodné stříknout do válce cca 10ml oleje a bez svíček motorem párkrát otočit startérem. Zde je nutné po uvádění do provozu olej nechat vystříkat otvory na svíčku, jinak hrozí poškození (po delším stání oleje proteče přes kroužky do skříně). Části výfuku jsou tepelně namáhány, a to se negativně odrazí na odolnosti proti korozi. Velká část motorek má však výfukovou soustavu z nerezu, titanu, hliníku, kde je ochrana nástřikem řídkým olejem zbytečná. Vhodné je např. nastříkat šrouby a příruby výfuku v hlavě válce vysokoteplotním mazivem (Cu-spray, Teflon spray) 

Řetěz

Řetěz je nutné čistit i během sezóny, pokud to tak neděláte, tak nyní je ten správný čas to udělat. Využijte speciální přípravky na čistění oleje a následné prostředky pro mazání. Také zkontrolujte propnutí řetěze, nesmí být moc napnutý, zabraňuje pak fungování tlumičů a také nesmí být moc propnutý.

Pneumatiky

Pneumatiky se doporučuje nafoukat na tlak, který je doporučován výrobcem motocyklu. Pneumatikám už dávno nevadí dlouhý prostoj, ale i tak je nejlepší motorku postavit na stojany. Zátěž na pneumatiky se tak sníží, a navíc se s motorkou i lépe manipuluje.

Akumulátor

Akumulátor odpojíme od motorky a uskladníme v místě s malým kolísáním teploty, a to v rozsahu teplot 7-15°C. Nesmí v žádném případě být vystavená mrazu (menší nabití aku=menší odolnost proti mrazu) a nabíjet by se měl cca po 3 týdnech. Při nesprávné údržbě dochází k nevratnému poškození desek a akumulátor ztrácí svoji kapacitu. 

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Hvězdy se podělily se svými fanoušky o „nezapomenutelný piknik“

Styl

Renomovaná klinika známá z mnoha televizních pořadů věnovaných proměnám vzhledu slaví 25 let. Do oslav...

Tech

Vlastnit či nevlastnit? Auto na „operák“ je dostupnější než kdykoli předtím