Co dělat, když jste u auta píchli pneumatiku a nemáte po ruce rezervu? Máme řešení
Když zjistíte, že jste na cestě píchli, není třeba se hned hroutit. Každá patálie se dá řešit a nemusí jít vždy o nějak složité řešení. Některé metody sice vyžadují trochu více času a zručnosti, jiné jsou ale docela snadné. O tom, jakých chyb se lidé nejčastěji dopouštějí při mytí auta, jsme psali zde.
Lepící sada
Pokud nevozíte v kufru auta rezervní kolo, určitě byste měli mít k dispozici lepící sadu. Rozhodně vám v autě nezabere tolik místa jako kolo a defekt pomocí ní opravíte docela jednoduše.
Výhodou lepící sady je i skutečnost, že přijde na několik desítek či maximálně stovek korun. Obsahuje obvykle sprej (směs tekutiny a stlačeného vzduchu) v tubě, která se po protřepání připevní na ventilek pneumatiky a její obsah se manuálně vžene do pneumatiky. Ta musí stát dírou dolů, aby do ní směs mohla natéct.
Manipulace je jednoduchá, na druhou stranu rozhodně nelze s takto opravenou gumou jet větší vzdálenost a je většinou třeba jet i pomaleji. Jde tedy o provizorní řešení. Navíc ne vždy je pak možné tímto způsobem opravenou pneumatiku později v servisu vyměnit. Pomocí lepící sady lze opravovat pouze menší defekty (přibližně do průměru 6 mm).
Vzduchový kompresor
Jestliže je v pneumatice jen malá dírka, můžete gumu dohustit pomocí vzduchového kompresoru. Raději ale pak chvíli počkejte a přesvědčete se, že guma nebude rychle ucházet.
Pokud nebude vzduch unikat příliš rychle, můžete, podobně jako v prvním případě, ujet bez problému při omezené rychlosti kratší vzdálenost.
K dostání jsou i kompresory, které dokáží do pneumatiky dostat kromě vzduchu i lepidlo, které pak díru zacelí.
Opravná sada
Lepší řešení je použít sadu na opravy pneumatik. Toto řešení je už ale náročnější. Už jen proto, že je nutné z auta pneumatiku odmontovat.
Nejprve zjistěte, kde se trhlina nachází. Pokud je to v místě, kde se dá guma opravit, můžete se pustit do práce. Opravná sada většinou obsahuje nástroj na zvětšení díry (průtažník) tak, aby tam posléze speciální držák mohl dostat těsnící hmotu (knot). Většina sad obsahuje i vulkanizační roztok, jenž zvlhčením ulehčí práci s průtažníkem i držákem. Nejde ale o nezbytnost.
Ze všeho nejdříve z neumatiky odstraňte předmět, který ucházení vzduchu způsobuje. Do otvoru pak zasuňte průtažník a pohybujte s ním nahoru a dolů tak dlouho, dokud otvorem nezačne procházet naprosto snadno a lehce. Pak do díry zaveďte držák s těsnící hmotou. Nejde o zrovna snadný úkon. Že jste ho provedli správně poznáte tak, že konce knotu ční ven z díry, jeho zbytek je ale uvnitř. V tuto chvíli můžete vyndat držák, hmota v díře zůstane. Až zaschne, můžete odstranit čnějící konce a následně pneumatiku dohustit na doporučený tlak.
Tuto metodu je ale ideální provádět v klidu třeba v garáži, nejde o zcela optimální rešení někde na kraji cesty.