Jarní servis kola svépomocí
Cyklisté, kteří vyjíždí na kolo pravidelně, dobře vědí, že kolo je po zimě třeba zkontrolovat a připravit na novou sezonu. Pro ty, kteří si troufnou udělat základní údržbu vlastními silami, bez pomoci servis, přinášíme jednoduchý návod, na co při jarní údržbě nezapomenout. Čím pečlivější a častější totiž údržba je, tím bude kolo lépe a déle fungovat.
Vyčistěte Vaše kolo
Čisté kolo prodlouží živostnost jeho komponentů. Použijte základní čistič na kolo, např. ve spreji a měkký kartáč na rám, kartáč na vyčištění řetězu, převodníků, kazety, přehazovačky, příp. pedálů a sedla. Snažte se při tom použít co nejméně vody. Vytáhněte sedlovku, vyčistěte ji a před tím, než ji zasunete zpět do rámu, tak namažte otvor trochou cyklistické vazelíny. Vazelína vydrží déle než olej, který rychleji vysychá, a poslouží jako bariéra proti nečistotám a proti možné korozi v sedlové trubce.
Zkontrolujte brzdy
U ráfkových brzd nejprve zkontrolujte brzdové špalky, které se opotřebovávají tím, že se třou o kovový ráfek. Pomozte si baterkou a zkontrolujte, zda na brzdových špalcích neuvidíte nerovný vzor. Stlačte brzdové páky a pozorujte špalky, zda se přitlačí k ráfku oba najednou. Pokud jsou špalky opotřebované nebo slabě dotáhnuté, v zájmu vlastní bezpečnosti zaneste kolo do nejbližšího servisu na odborné nastavení. Nedostatečně funkční nebo chybně fungující brzdový systém může vézt je ztrátě kontroly nad jízdním kolem a může vézt až k vážným nehodám a zraněním .
Kontrola a případné servisní zásahy do systémů kotoučových brzd vyžadují složitější zákrok, proto doporučujeme navštívit nejbližší servis.
Zkontrolujte kola a pneumatiky
Zvedněte jízdní kolo střídavě z jedné a druhé strany a nechejte každé kolo volně se otáčet. Kolo se má správně točit hladce, bez kývání. Pozorně prohlédněte pláště ze stran (na místech, která se běžně nedotýkají cesty), zda nenajdete viditelné poškození, jako jsou malé prasklinky či zářezy, případně trčící hroty. V případě opotřebení nebo poškození je nejlepší pláště vyměnit za nové. Taktéž zkontrolujte správné napnutí všech lanek.
Zkontrolujte tlak vzduchu v pláštích
Správný tlak závisí na typu kola (horské, silniční) a na zatížení jízdního kola (hmotnost jezdce, případně brašny či batohu). Obecná hodnota talku v pláštích tak není dána.
Řetěz
Řetěz zkontrolujte tak, že zvednete zadní kolo Vašeho jízdního kola do vzduchu a otáčíte pedály dopředu. Řetěz by měl být na převodnících, neměl by být nadměrně vytahaný nebo mít zatuhnuté články. Ideální je řetěz vyčistit pomocí pračky na řetěz a potom znovu promazat. Pomocí prstu zkontrolujte, zda je řetěz dostatečně namazán. Pokud Vám na prstu zůstane jemný mastný film, pak je řetěz namazán akorát .V případě že ne, aplikujte olej na řetěz rovnoměrně tak, že pomalu otáčejte pedály proti směru hodinových ručiček. Nikdy nestříkejte nebo nekapejte olej přímo na kazetu. Přebytečný olej utřete suchou čistou hadrou. Ideální je namazat řetěz před každým použitím kola.
Záběr kola
Zvedněte kolo za sedlo a roztočte, jako když jste kontrolovali kola. Postupně přehazujte všechny stupně přehazovačky. Přehazovačka by měla pracovat plynule a lehce. Zkontrolujte řetěz, převodníky přesmykač a kazetu, zda neuvidíte výrazné opotřebení, jako je chybějící zuby na převodníku nebo kazetě, anebo hluboké škrábance. Malé převodníky se opotřebovávají rychleji než velké, řetěz je nejčastěji vyměňovaným komponentem na kole.