Výměna pneumatik je důležitá. Ponechávat trvale zimní gumy se rozhodně nevyplácí
Podle zákona je nutné mít na motorovém vozidle zimní pneumatiky ve chvíli, kdy je na vozovce souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo v případě, kdy je možné dle počasí předpokládat, že tato situace v době provozu vozidla na komunikacích nastane. Jakmile se tedy blíží pokles teplot pod 4 °C, je třeba připravit auto na zimu. Není sice bezpodmínečně nutné mít zimní pneumatiky, ale vyplatí se to.
Zimní pneu
Zimní pneumatiky vám zajistí potřebnou přilnavost k vozovce. Je to tím, že jejich dezén je hrubší. Vzorek by neměl být hladší než čtyři milimetry. Výrobci používají odlišné systémy lamel a bloků, díky kterým se zvyšuje adheze a omezuje opotřebení. V létě a horku se ale zimní pneumatika opotřebovává více než letní. Kvalitní pneumatiky navíc zajišťují krátkou brzdnou dráhu. Vůz je ve správném obutí ovladatelnější jak na suché, mokré i zasněžené silnici.
Zimní pneumatiky jsou často směrové, proto jejich dezén představuje vzor ve tvaru písmene V, který snižuje hluk při jízdě a lépe odvádí rozbředlý sníh. K tomu slouží také středové drážky (obvodové). Navíc má obvykle pětkrát více lamel než letní pneumatika. Rozhodně ale není rozumné, nechat na autě zimní pneumatiky i v létě. Docházelo by k jejich zbytečně rychlému opotřebení a celkově nejsou pro teploty v horku stavěné.
Letní pneu
Běžné letní pneumatiky při nízkých teplotách tvrdnou a stávají se tak méně bezpečné. Celkově jsou tvrdší. Jejich dezén je uzpůsoben rychlému odvodu vody, protože největšími letními nástrahami je nejen horký asfalt, ale také větší vrstvy vody na silnici. Pro mrazivé období jsou letní pneumatiky nevhodné, protože se jim při nízkých teplotách prodlužuje brzdná dráha. Při nízkých teplotách tak méně přilnou a vůz je zejména v zatáčkách špatně ovladatelný. Na sněhu se pak i špatně rozjíždí.