Podlehli jste kouzlu elektrokol? Poradíme, jak vybrat to správné

 Ostatní 
08. února 2018 10:59 / Marie Popelková
  6
📷
4 fotografie v galerii
Elektrokola se stávají pomalu a jistě velkým hitem Shutterstock
Cyklistika je v České republice velmi oblíbená a čím dál častěji se lidé zajímají také o elektrokola. Pokud i vy budete chtít investovat do tohoto typu bicyklu, měli byste vědět, že není elektrokolo jako elektrokolo. Poradíme vám, na co se při výběru elektrokola zaměřit.

Na první pohled se může laikovi zdát, že si jsou všechna elektrokola velmi podobná. Jenže to je velký omyl. Jsou mezi nimi obrovské rozdíly a vybrat to správné pro vás není tak jednoduché, jak se může zdát. Elektrokola nejsou zrovna nejlevnější, a tak je dobré se informovat i o tom, jak kola co nejlépe zabezpečit před zloději.

V prvé řadě by si měl člověk položit několik otázek. Například k jakému účelu vám bude kolo sloužit? Někdo chce mít kolo jako dopravní prostředek třeba do práce, jiný si ho chce pořídit na sportování, další na cykloturistiku. S tím pak souvisí další otázka - po jakých cestách se budete nejčastěji pohybovat? A musíte znát i odpověď na otázky, jak často a na jakou vzdálenost budete na elektrokole jezdit či jaké další funkce budete od svého kola požadovat? Elektrokola se totiž dají rozdělit do několika základních skupin.

Horská kola (MTB)

Kola jsou určena pro jízdu v rozmanitém terénu od lehkého až po náročný. Lze s ním jezdit i po silnici, ale druh plášťů, zdvih pérování ani geometrie rámu není pro ježdění na silnici ideální. Důležitý je také typ terénu a styl jízdy (sportovní, rekreační, výletní) a příslušné vybavení kola.

V případě elektrických MTB je třeba vycházet z toho, že elektrovýbava představuje zvýšení hmotnosti kola a obvykle jsou tak elektrohoraly určeny na lehce až středně obtížný terén. Rovněž stupeň výbavy bývá u elektrických horských kol nižší a vzhledem k předpokládanému využití i dostačující.

V některých případech mají MTB svoji pánskou a dámskou variantu. U pánské verze je horní trámová trubka vedena vrchem, u dámské verze je snížena. Sportovněji založené ženy ale většinou volí "pánské" verze rámů, které mají větší tuhost.

Horská kola mohou být přizpůsobena více k jízdě po silnici, např. osazením užších plášťů, dovybavením blatníky, světly apod., pak je jejich využítí univerzálnější, při zachování terénního potenciálu. 

Trekingová / crossová kola

Kola určená jak do lehkého terénu, tak i pro silnice a cyklostezky. Toto kolo vybírá cyklista, který se hodlá pohybovat po různých typech cest i po silnici. Do terénu se dostane spíše omylem, ale po prašné cestě musí občas při svých turistických toulkách projet.

Geometrie rámu poskytuje oproti horským kolům pohodlnější - napřímenější posed. Tento typ kol je v poslední době značně populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.

Označení "krosová" (crossová) kola je mírně zavádějící, protože někomu evokuje těžký terén à la motocross, jinému kola určená pro tradiční cyklokros. Dříve zavedený pojem "trekingová" (treková) kola označuje obdobnou kategorii kol, která se však obvykle odlišuje vybavením více přizpůsobeným delšímu cestování i po silnicích (nosiče, blatníky, světla). Obě kategorie kol mívají užší a méně terénní pláště než horská kola, rovněž kola bývají většího průměru, většinou 28".

Tato kola jsou obvykle k dostání v pánské i dámské variantě.

Městská kola a touringová - cestovní kola

Cestovní (touringové) kolo je určeno hlavně pro silnice a spíše zpevněné cesty. Je méně vhodné tento typ kola využívat v terénu, jízda po upravených nezpevněných cestách ale obvykle problémy nepřináší.

Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako příjemný dopravní prostředek. Geometrie rámu bývá uzpůsobena delšímu cestování (vzpřímený posed) a rovněž výbava elektrokola je přizpůsobena spíše silničnímu cestování (kratší zdvih pružení, pohodlnější sedlo, tvar řidítek atd). Tato kola volí zejména cyklisté, kteří používají kolo k cestám po silnicích a upravených cestách, v pohodlném stylu.

Kola v této kategorii mívají svoji pánskou a dámskou verzi. Typově jsou tato kola velmi blízká variantám městských kol.

Rám městského kola bývá uzpůsoben pro snadné nastupování třeba i v městském oblečení. Cestování se předpokládá spíše na kratší vzdálenosti v městském provozu.

Tato kola bývají vybavena menším počtem převodů. Rám má geometrii na zcela vzpřímený posed. U dámských verzí nalezneme plné zakrytování řetězů, košíky apod.

Časté jsou i varianty maximálně usnadňující nastupování, vhodné pro seniory. U cruiserů se objevují i provedení v retro-designech. Svoji oblibu získávají i jednorychlostní (single speed) typy.

Skládací elektrokola

Tvar rámu a velikost kol je plně podřízen požadavku na skladnost a praktičnost. Jsou vhodné na kratší vzdálenosti po pevném povrchu a velmi dobře se hodí i pro městské využití.

Menší kola (zpravidla vel. 20") zvládají o něco hůře terénní nerovnosti, zato vynikají obratností v městských podmínkách. Opět lze vybírat varianty s nízkým nástupem a různé stupně výbavy, třeba i celoodpružené.

Nově se etablovala i kategorie skládacích horských kol, která spojuje vlastnosti horského kola s praktičností skládacího. Přestože je složené horské kolo o něco větší než klasická 20" skládačka, snadno se vejde např. do kufru auta a po rozbalení poskytuje plnohodnotné vlastnosti horského elektrokola, včetně převodů a odpružení.

Silniční kola

Tato kola jsou určena spíše pro sportovní jízdu na silnicích. Geometrie rámu je navržena pro nízký aerodynamický odpor a malou hmotnost, pláště jsou tenké, rám neodpružený. V kategorii elektrokol se vyskytují jen sporadicky a jsou stavěna spíše na zakázku.

Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Umělá inteligence už vylepšuje i chuť piva nebo čokolády

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008