Jaké kolo si vybrat
V první řadě je třeba si určit, jak a kde budete kolo používat, k čemu vám má kolo sloužit.
Rozhodně je potřeba zvážit trvanlivost kola, protože je opravdu velký rozdíl mezi kolem za 10 a 30 tisíc korun. I levná značková kola zakoupena u autorizovaných prodejců jsou spolehlivá, ale jejich chod a funkčnost je omezena použitými technologiemi, materiály a výrobními postupy. U každého kola se životnost a použitelnost velmi prodlužuje pravidelným servisem a vhodným používáním.
Jízdní kola - rozdělení podle způsobu využití:
Horská kola
Horská kola jsou určena převážně do náročného terénu. Horská kola vybírá cyklista, který bude jezdit v terénu mimo cesty. Na horském kole se dá jezdit samozřejmě i po silnicích a cestách, ale svou konstrukcí a typem pneumatik je určen převážně do náročnějšího terénu. Záleží potom na cenové kategorii horského kola, pro jak náročný terén je určeno. Platí zde přímá úměra. Tedy čím drazší horské kolo si pořídíte, tím náročnější terén zvládnete.
Krosová kola
Krosová kola určená jak do terénu, tak i na silnice a cesty. Krosová kola mohou mít přední odpruženou vidlici, ale s daleko menším zdvihem než kola horská. Krosová kolo vybírá cyklista, který bude kola zhruba z 80% používat na polních, lesních cestách, na zpevněných komunikacích. Krátkodobě lze krosové kolo využívat v nenáročném terénu i mimo cesty. Konstrukce rámu je přizpůsobena pohodlnějšímu-napřímenějšímu posedu jezdce oproti kolu horskému. Tento typ kola je v poslední době velmi populární a je přímo předurčen pro cykloturistiku.
Trekingová kola
Kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Trekingové kolo je vhodné díky svému vybavení jako dopravní prostředek. Lze ho získat doplněním krosového kola vhodnými doplňky a příslušenstvím (blatníky, svítilny, nosič atd.).
Městská kola
Městská kola jsou určena hlavně na silnice a zpevněné cesty. Je vyloženě nevhodné tento typ kola využívat v jakémkoliv terénu. Touringové kolo je vhodné díky svému vybavení (blatníky, svítilny, nosič, atd.) jako dopravní prostředek po městě.
Silniční kola
Silniční kola sou určena pro sportovní jízdu na silnicích a na uzavřených okruzích. V žádném případě se nedoporučuje silniční kola využívat v jakémkoliv terénu.
BMX a freestyle kola
BMX a freestyle kola jsou určená pro využití buď na uzavřených okruzích a nebo na zpevněných uzavřených prostorách určených pro tento druh kola. Jedná se o kola se zvlášť odolným rámem a jsou určena ke skákání a zdolávání velmi náročných překážek. V žádném případě není vhodné se na BMX a freestyle kolech přemísťovat na delší vzdálenosti.
Sjezdová kola
Sjezdová kola jsou na první pohled zaměnitelná s horským kolem s odpruženou přední vidlicí a odpruženou zadní stavbou. Avšak svou konstrukcí dosahují vidlice tohoto kola daleko vyšších zdvihů a tudíž jsou sjezdová kola určena převážně pro jízdu z kopce dolů ve velmi náročném terénu. V žádném případě není vhodné se sjezdových kolech přemísťovat na delší vzdálenosti.
Materiály rámů
Při výběru kola je materiál rámu jednou z klíčových záležitostí, neboť právě použitý materiál výrazně ovlivňuje vlastnosti kola a především cenu, za kterou si kolo pořídíte. Vlastnosti jednotlivých materiálů, které je záhodno posuzovat, jsou především pevnost, pružnost a váha. Výrobci používají hned několik materiálů, které se různí právě poměrem jednotlivých vlastností.
Ocel
Ocelové rámy mají jednu velkou výhodu a to, že jsou levné. K vlastnostem ocelových rámu se dá říct tolik, že jsou relativně pružné a pevné, na druhou stranu jsou ale z používaných materiálům nejtěžší. Není však ocel jako ocel. Mimo nejlevnějších ocelových rámu (HI-TEN), existují různé slitiny oceli, které díky příměsi dalších prvků zlepšují své vlastnosti. Klasickým příkladem je slitina oceli s chromem a molybdenem (Cr-Mo).
Hliník
V dnešní době asi nejpopulárnější materiál rámů. Svoji přízeň si vysloužil především nízkou hmotností a sympatickou cenou. Hliníkový rám má, stejně jako ocelový, své „ale“ a tím je malá pružnost, čímž dochází k přenosu vibrací na jezdce. Co se týče pevnosti, je hliníkový rám méně pevný, než ocelový, a proto mají hliníkové rámy větší průměr trubek. Slitiny hliníku, jako dural (obsahuje měď a hořčík), slitina hliníku se scandiem nebo s křemíkem, ale tento rozdíl mažou.
Titan
Rámy z titanových slitin patří mezi hvězdy na cyklistickém nebi. Pružné, lehké a mimořádně pevné. To vše lze říci o titanových rámech, čímž však výčet skvělých vlastností nekončí, neboť oproti výše zmíněným materiálům jsou titanové rámy navíc extrémně odolné proti korozi. Nutno však podotknout, že titan je také velice drahý, což je jeho největší a snad jediná nevýhoda.
Karbon (karbonový kompozit)
Jak název napovídá, jedná se o materiál vyráběný z uhlíku, respektive z uhlíkových vláken, ze kt