Co dělat, aby luštěniny nenadýmaly? Osvojte si tyto triky

Luštěniny jsou zdraví velmi prospěšné, chutné a výživné. Jak si ale poradit s úmorným nadýmáním?
📷
Další 2 fotografie v galerii
 Ostatní 
05. listopadu 2017 08:01 / Shutterstock
  1   0
Luštěniny mají velmi pozitivní výživové vlastnosti, jelikož obsahují velké množství bílkovin. Chybět by proto neměly v jídelníčku žádného vegetariána, vegana, ale ani nikoho, kdo dbá o své zdraví a snaží se jíst pestře. Jediná jejich vada je, že nadýmají. S tím se dá ale zatočit!

V jídelníčku dnešního průměrného člověka se luštěniny vyskytují jen zřídka. Přitom naši předci je jedli téměř denně. Lze s nimi totiž občas hravě nahradit maso a navíc obsahují pořádnou dávku vlákniny, železa, kyseliny listové, vápníku, manganu a dalších prospěšných látek. Naopak v nich nenajdete žádný cholesterol a ani téměř žádné tuky.

Proč vlastně nadýmají

Luštěniny obsahují poměrně velké množství oligosacharidů, které se dostanou až do tlustého střeva, kde se nastartuje proces kvašení. Díky němu se pak ve střevech tvoří nežádoucí plyny, které, slušně řečeno, musí někudy ven.

Co nejvíce nadýmá

Většina nestravitelných oligosacharidů se nachází ve slupce, proto vybírejte raději loupané luštěniny. Nejlépe stravitelná je cizrna, různé druhy čočky a fazole mungo. Naopak nejhůře stravitelné jsou sójové boby nebo ledvinovité fazole.

Namáčení je základ

Když luštěniny dopředu namočíte, jednak tím urychlíte následné vaření, ale také snížíte riziko nadýmání na minimum. Některé druhy luštěnin, jako je například červená a zelená čočka, čočka beluga a loupaný žlutý i zelený hrách namáčení sice nevyžadují, ale ostatní luštěniny namočte přes noc. Zkrátka čím tvrdší a větší luštěniny, tím déle se musí máčet.

Než se pustíte do vaření, ještě luštěniny propláchněte pod tekoucí vodou. Nikdy je nevařte v té samé vodě, ve které se máčely.

Další tipy a rady

Od nadýmání také pomůže, zbavíte-li luštěniny před konzumací slupek. U velkých bílých fazolí to jde snadno, ovšem ostatní menší luštěniny samozřejmě neloupejte. Trvalo by to věčnost.

Když si přečtete něco o koření a bylinkách, zjistíte, že existují takové, které pomáhají nadýmání předcházet a zajišťují výslednému pokrmu lepší stravitelnost. Zkuste tedy příště do vašeho pokrmu přihodit bazalku, libeček, tymián, saturejku, majoránku, bobkový list, kmín nebo trochu mořské řasy.

Luštěniny rovněž méně nadýmají, když si je necháte naklíčit. Výborně se pak hodí do salátů, jako příloha k masu, nebo třeba jen na chleba s žervé. Klíčením se navíc výrazně zvýší množství vitaminu C.

Někteří vegani, kteří luštěniny konzumují téměř denně, je radí zamrazovat. Když si jich totiž uvaříte více dopředu a necháte je zamrazit, můžete je následně přidávat dle potřeby do již hotových jídel. Odpadne vám čas, který byste museli věnovat namáčení a vaření a jídlo bude pestřejší a stravitelnější.

Poslední osvědčená rada zní: konzumujte luštěniny v menších dávkách, ale zato častěji. Trávící systém si na ně postupem času nenásilně zvykne a vy nebudete mít strach si dát v práci k obědu nebo doma před divadlem čočku.

Kateřina Kofroňová | inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Po sotpách lidské tragédie. Osvětim a další smutná místa naší planety se těší mimořádné oblibě

Věda & Vesmír

Vědci v naší atmosféře objevili účinky gravitačních vln. Tento úkaz je velice vzácný

Bydlení

Do garsonky se hodí rozkládací nábytek

Zavřít reklamu