Při výměně kola si můžete zničit auto. Pozor na nejčastější chyby
Výměna kola se neprovádí příliš často. I řidiči, kteří najezdí stovky tisíc kilometrů, se s ní setkají jen několikrát. Obvykle vždy v nějakém jiném autě. Proto je dobré se na takovou situaci připravit. Chyba by totiž mohla být velmi nepříjemná, jak už se o tom mnozí přesvědčili.
Situaci si nacvičte
Po zakoupení nového nebo ojetého vozu byste si vždy měli zjistit, kde je umístěná rezerva či dojezdové kolo. Měli byste vědět, jak se vyndává a operaci si vyzkoušet. Často se totiž stává, že potom na silnici nebo parkovišti člověk s hrůzou zjistí, že neví, kde kolo je, že mu chybí nějaké nářadí či že mechanismus k vyjmutí rezervy jde tak ztuha, že ho nelze použít.
Pozor na umístění heveru
Hever neboli zvedák je třeba umístit přesně tam, kam to předepisuje výrobce. Když ho umístíte jinam, můžete si zničit vůz a oprava vás vyjde draho. Výrobce místo označuje různými šipkami či jinými značkami. Někdy bohužel tak nešťastně, že řidič umístí hever ke šipce, ale neuvědomí si, že to správné místo je až na zpevněném lemu na spojnici prahu a podlahy. Při pokusu zvednout vozidlo dojde k promáčknutí prahu, v krajním případě až k jeho protržení. Jestliže není přesné místo patrné a příručka je nejasná, měli byste požádat svůj servis, ať vám informaci včas dá. Jestliže se už ocitnete při výměně kola na neznámém autě třeba jako pomoc, můžete pro jistotu doporučit vložit mezi hever a karosérii alespoň kus silnějšího prkna, které rozloží síly působící na karosérii.
Auto důkladně zabrzděte
Nejen zatažená ruční brzda a zařazená rychlost, ale raději i podložení kol, která zůstávají na zemi – to všechno by mělo zajistit, aby auto nespadlo ze zvedáku. V takovém případě může dojít k prasknutí kotouče a poškození dalších částí zavěšení kola. Opět škoda za nemalé peníze.
Postup
Zabrzdit auto, zařadit rychlost, podložit kola, umístit hever do správné pozice, jemně povolit šrouby na kole, zvednout auto, vyšroubovat šrouby, sundat kolo, nasadit rezervu, postupně jemně dotáhnout šrouby, spustit hever, dotáhnout šrouby tak, aby se neuvolnily. V případě potřeby zkontrolovat tlak a dohustit. Nezapomeňte, že na rezervním kole, které má jakoukoli odlišnost od zbylých kol na voze, můžete jet maximálně 80 km/h. A někdy je rozumné jet ještě pomaleji. Kolo slouží na dojetí do servisu, kde si necháte svou pneumatiku opravit. Další podrobnosti ohledně výměny kol najdete v článku zde.