Chystáte se stavět garáž? Nepodceňte důležitý detail, ať později nelitujete
Pokud postavíte garáž dostatečně prostornou, poslouží vám nejen k zaparkování auta, ale budete si zde moct provádět i malé opravy vozu sami nebo získáte nějaké místo na uskladnění různých věcí. I proto se před výstavbou vyplatí vše důkladně proměřit.
Počet aut i jejich velikost
Ze všeho nejdříve si musíte uvědomit, kolik aut hodláte v garáži parkovat a jak budou velká. Je rozdíl, jestli jezdíte v mohutném terénním voze nebo maličkém osobním autě. V minulosti mívala standardní garáž rozměry 3 x 6 metrů, to je už ale dnes překonané a za minimální velikost pro jedno auto se považuje rozměr 4 x 6 metrů. Takto velká garáž vám postačí na zaparkování jednoho vozu, ale je třeba počítat s tím, že manévrovací prostor bude velmi malý.
Myslete i na budoucnost
Garáž určitě stavíte na mnoho let, takže se vyplatí nic neuspěchat a vše dobře promyslet. To, že momentálně vlastníte malé auto, neznamená, že si za pár let, třeba kvůli rozrůstající se rodině, nepořídíte vozidlo větší. Nebo bude nutné koupit další auto třeba manželce. S tím vším je dobré kalkulovat. Pokud vám to prostor dovolí, klidně si tak můžete postavit garáž pro více aut. Pokud v ní nebudou, lze prostor využít jako hobby dílnu nebo jako technickou místnost pro potřeby domácnosti.
Výška stropu a šířka vjezdu
Myslet musíte také na výšku stropu. Buď vycházejte z vaší výšky nebo z okraje otevřeného kufru s tím, že na výšku ještě přidáte kvůli lepší manipulaci alespoň půl metru. U každého typu auta tak bude výsledná výška trochu jiná, obecně lze ale říct, že výška garáže by měla být alespoň 2,5 metru.
A co se týká optimální šířky otvoru pro vjezd, měl by být tak široký, jako auto plus minimálně jeden metr od každé strany vozu. Lze samozřejmě vjet i do užšího prostoru, ale už je to složitější a zbytečně se budete stresovat, že vašeho plechového miláčka někde odřete.
Na normu není radno spoléhat
Pokud chcete, můžete se řídit minimálními rozměry, které udává norma. Ta vychází z rozměrů nejčastěji vyráběných aut. Mimo jiné stanovuje, že před vozidlem by měla být minimálně mezera o šíři 20 cm, za autem minimálně 80 cm, na pravé straně automobilu mezera alespoň 20 cm a na straně u řidiče alespoň 60 cm. Praxe ale často ukazuje, že tyto rozměry nestačí - na straně spolujezdce se při šíři mezery 20 cm nedá vystoupit či nastoupit a na levé straně u řidiče je možno dveře auta otevřít pouze částečně.
Pro otevření dveří dokořán je třeba mít po obou stranách auta volný pás alespoň 90 cm. Také za zadní částí vozu je šíře manipulačního pásu 80 cm nedostatečná, optimální šíře volného pásu je o metr větší, a to proto, aby bylo možno i uvnitř garáže bez problému otevřít kufr vozu. O tom, na co se zaměřit u garážových dveří, jsme psali zde.