Vybrat správnou navigaci není snadné. Poradíme vám, na co si dát pozor

 Ostatní 
13. prosince 2017 07:10 / Pavel Suchý
  1
📷
4 fotografie v galerii
Při výběru navigace je potřeba brát na zřetel spoustu věcí Shutterstock
Doba, kdy každé auto bylo vybaveno podrobnou mapou, je už pryč. Nyní papírové atlasy nahrazují nejrůznější elektronické navigace. Trh je těmito výrobky doslova zaplaven a vyznat se v nich proto není úplně jednoduché. Poradíme, na co se při koupi navigace zaměřit.

Výběr navigací je opravdu obrovský, liší se použitými technologiemi, ale i softwarovou podporou výrobce. To, že vám navigace poradí, jak se dostat z jednoho místa na druhé, je samozřejmost. Jenže tato základní funkce vám za chvíli stačit nebude.

Navigace nebo chytrý telefon?

Někdo nedá dopustit na navigační systém, řada řidičů ale spoléhá jen na mobilní telefony. Výhodou klasické přenosné navigace je její jednoúčelovost. To znamená, že v některých ohledech může být přesnější než smartphone, velké plus je i ovládání navržené tak, abyste ho zvládli za jízdy. Zmínit je třeba i napájení: mobil v autě vybijete velmi rychle – kombinace svítícího displeje a sledování družic na obloze je pro baterku vražedná kombinace.

Jindy u mobilů narazíte na nedostatečnou kapacitu interní paměti. GPS navigace je výhodnější, pokud chcete jednoduché zařízení a nechcete trávit hodiny hledáním nejlepší aplikace na navigaci a adekvátních hardwarových parametrů.

Pokud tedy začnete uvažovat o specializované navigaci, budete vybírat primárně ze dvou druhů: navigace pro pěší turistiku, nebo do auta.

Autonavigace

S autonavigacemi se setkáte nejčastěji. Většinou používají dotykový displej, snadno je nainstalujete na přístrojovou desku a i jejich softwarová výbava je určená především na silnice – dokážou poradit s optimální trasou, umí navrhnout objížďky a často varují i před dopravními zácpami.

Podskupinou tohoto druhu navigací jsou modely určené pro karavany nebo kamiony, které počítají s rozměrným vozidlem a dokážou proto navrhnout trasu s ohledem na výšky mostů, kruhové objezdy nebo ubytování v okolí.

Turistické navigace

Jsou vytvořené s ohledem na rozdílné priority. Neschovají se pod střechu vozidla, často proto disponují odolností vůči vlhku a prachu, i jejich konstrukce zpravidla bývá robustnější. Od způsobu využití se odvíjí i použité mapy, na kterých najdete kdejakou polní cestu i pěšinku, kterou by auto neprojelo. Mají proto široké použití, využijete je na trek po horách, s patřičným držákem poslouží i cyklistům či hráčům geocachingu.

Speciální navigace

Setkáte se však i s navigacemi speciálními. GPS pro potřeby motorkářů musí snést déšť i prach, podmínkou bezpečného použití je i možnost ovládání v rukavicích, vydatně pak pomůže hlasový výstup použitelný zároveň s helmou. Vyloženě lahůdkou jsou navigace určené na golf, které zobrazí polohu greenu i bunkrů, vzdálenosti, které musí míček přeletět, a dokonce i statistiky úspěšnosti.

Na velikosti záleží

Právě na displeji uvidíte, kam vaše cesta míří. Je logické, že na malý, 3,5" zobrazovací se vejde jen výřez mapy a pár číselných údajů okolo. U kapesních outdoorových navigací to úplně stačí, ale v autě potřebujete mít po ruce víc informací.

Na velký displej se vejde mimo mapy i náhled na vaši pozici, někdy doplněný i fotorealistickým znázorněním křižovatky, abyste se mohli zařadit do správného pruhu. Větší úhlopříčka může nabídnout i itinerář trasy, zobrazit bezpečnostní kamery na cestě nebo ve 3D zobrazit význačné orientační body.

S velikostí displeje souvisí i komfort ovládání. Při řízení by vás nemělo nic rozptylovat – velký displej proto poskytne prostor pro velká ovládací tlačítka, která dokážete mačkat i poslepu. Druhou výhodou větší úhlopříčky je i viditelnost na dálku.

Každé pro však má i své proti. Velkou autonavigaci nepřilepíte na palubní desku, aniž by zacláněla ve výhledu, namontované zařízení by také nemělo překážet v ovládání vozidla. Ideální je tedy kompromis okolo 5", který je skladný a přitom se na něj vejde vše potřebné. Samozřejmě však záleží i na volném prostoru na přístrojové desce.

Nejdůležitější jsou mapy

Infrastruktura se rozvíjí, mění se dopravní značení, přibývají silnice a upravují se rychlostní limity. Zkrátka aktuální mapa je základ.

Bohužel ne u všech navigací. Zřídka získáte jen samotné zařízení a mapy dokoupíte zvlášť, častější je prodej základních ortografických dat spolu s GPS. I podle jejich velikosti se určuje cena – jinou částku zaplatíte za mapu ČR a SR, jinak za pokrytí celé Evropy a ještě vyšší sumy zaplatíte za kompletní kontinenty.

Častým lákadlem je tzv. doživotní záruka na aktualizace map. Znamená, že po dobu životního cyklu zařízení bude několikrát do roka výrobce posílat aktualizovaný balík mapových podkladů. Ve většině případů je tento postup výhodnější, než zakoupit samotnou GPS a pak vyhodit několik set nebo tisíc korun za čerstvé mapy. Bohužel vám však nikdo dopředu neřekne, jak dlouho bude výrobce navigaci podporovat.

Pro potřeby navigace lze používat různé typy map. Nejběžnější jsou mapy obecné, znázorňující místní komunikace sjízdné autem. Pěší turisté budou pravděpodobně vyžadovat mapy turistické, ve kterých najdou památná místa a hlavně turistické, barevně značené stezky. Velmi často se hodí zjednodušenou mapu doplnit i satelitními snímky, které vám pomůžou s orientací na místě.

Užitečné funkce

Navigace do auta neukazuje jen vaši aktuální polohu na mapě, snaží se předvídat situace a připravit vás na ně. Některé z těchto funkcí využijete jen občas, jiné považujete za samozřejmost, ačkoli jí ne vždycky jsou. Jaké to jsou?

Fulltextové vyhledávání

Umožňuje vyhledávat pojem napříč všemi jmény v seznamu. Stačí tedy napsat název ulice a navigace se vás zeptá, jestli myslíte ulici na pražských Vinohradech, nebo ulici v Teplicích, Františkových Lázních nebo v Šumperku. Pokud by navigace fulltext neznala, museli byste ručně zadat nejdřív stát, pak město, pak ulici a pak číslo popisné, což zdržuje.

Plánování trasy

Umožňuje zvolit cestu mezi startem a cílem podle vašich kritérií. Základní navigace navrhne jednu, nejrychlejší cestu. Pokročilejší modely však mohou nabídnout i trasu s nejnižší spotřebou paliva nebo se vyhnout dálnicím s poplatkem. A jako bonus umožní nadefinovat body, kterými chcete projíždět.

Body zájmu

Jde o významná místa zaznamenaná na mapě. Mohou to být benzínky a odpočívadla, ale i nemocnice, restaurace či kulturní památky. Důležitá je nejen jejich znalost, ale i volby zobrazení. Obsáhlá databáze je skvělá věc, která objeví palivo, i když už jedete jen „na výpary“, ale na běžné jízdě na chalupu nepotřebujete vědět o každé lékárně u krajnice.

Noční režim

Praktická drobnost, která vám zpříjemní jízdy v noci a zimě. Umožňuje ztlumit jasné barvy na displeji, případně použít inverzní zobrazení. Většina displeje tak ukazuje černou, aby navigace neoslňovala.

Náhledy křižovatek

Pomáhají zvládat komplikované dopravní situace. Díky nim na navigaci uvidíte, jestli pravotočivý výjezd z dálnice povede do kopce nebo z kopce nebo kdy se řadit do správného pruhu. Vyhnete se tak nežádoucímu přejíždění přes dva pruhy i zbytečné panice.

Asistent řazení do pruhů

Tato funkce je jednodušší variantou náhledů křižovatek. Oznamuje, kdy je čas zajet do správného pruhu, abyste se neřadili na poslední chvíli.

Upozornění na kamery

Jde o poměrně běžnou součást navigací. Do mapy zanáší místa, kde jsou nainstalované rychlostní radary a dokáže včas varovat, že jste ve sledované zóně.

Dopravní informace

Má v navigacích mnoho podob. Jednoduché modely mohou používat jen RDS, tedy ladění rozhlasového zpravodajství o dopravních nehodách a kolonách. Pokročilejší navigace používají lepší metody, třeba za použití analýzy množství aut v oblasti nebo statistik nejvytíženějšího provozu v lokalitě. V ideálním případě si navigace všimne zácpy, upozorní na ni a nabídne náhradní trasu.

Montáž

Jedním z posledních argumentů, které můžou promluvit do výběru navigace, je způsob jejich montáže do auta. Navigace nesmí překážet ve výhledu, platí to však i pro její stojánek a kabel vedoucí k napájení do zapalovače – právě s ním bývají starosti největší.

Skoro nutností je pak rychlé vyjímání z držáku, abyste mohli GPS uklidit před nenechavci a zloději. V takovém případě oceníte, když nebude třeba vedení elektřiny připojovat zvlášť.

Myslete i na propojení s mobilním telefonem. Co se stane, když vám během jízdy někdo zavolá? Ztiší se hlasové povely, nebo se budou s hovorem překřikovat? Je možné pokyny k trase pouštět skrz autorádio? Provázání všeho zvuku v autě je nejen komfortní, ale i bezpečná.

Vedle těchto problémů je volba mezi přísavkami a lepidlem jednoduchá. Na skle drží přísavky výborně, ale jste omezeni místem na instalaci, lepené držáky umístíte kamkoli, ale nijak esteticky. Třetí možností jsou mechanické klipsy. Tuto otázku však za vás pravděpodobně vyřeší auto – použijete zkrátka to, co je k dispozici.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky