Střešní nosič dokonale řeší nedostatek prostoru

 Ostatní 
07. srpna 2018 08:41 / Marcela Plachá
  0
📷
5 fotografií v galerii
Střešní box ocení zejména početné rodiny Shutterstock
Koupí střešního boxu si ušetříte spoustu starostí při přepravě většího množství zavazadel, lyží nebo snowboardů. Nabídka střešních nosičů je obrovská a ukotvit je na střechu je možné několika způsoby. Obecně si můžete vybrat z klasických, magnetických či podélných nosičů.

Klasické střešní nosiče je možné na auto kdykoliv namontovat a opětovně sundat. U podélných střešních nosičů se musí nosič na střechu vozidla namontovat napevno. Střešní nosiče nabízejí řadu výhod. Běžný střešní nosič (není na tzv. podélníky) se skládá z patek (zakončují nosné tyče a jsou upevněny ke střeše auta), z příčníků (dvě dlouhé nosné tyče, které jsou spojeny patkami) a z kitu (kovový úchyt, který je součástí patek nosiče a upevňuje střešní nosič ke střeše auta). Auta ale mají různý tvar střechy, proto také existuje i škála kitů podle konkrétního modelu a typu vozu.

Základní střešní nosič se většinou upevňuje do originálních upevňovacích bodů, které jsou určeny výrobcem vozidla, do okapového žlábku, nebo mezi střechu a rám dveří. Někteří výrobci používají z estetických nebo funkčních důvodů na upevnění nosiče i jiné montážní body, které jsou stejně bezpečné, odpovídají pevnostním normám a jsou homologovány. 

Nosnost střešních nosičů se pohybuje v závislosti na daném typu a výrobci mezi 50 až 100 kg. Tyto hodnoty jsou ale záměrně podhodnoceny a reálná testovaná hmotnost je až 5x vyšší. 

Dělení podle způsobu uchycení

  • Pod lem střechy je nejčastěji používaný systém pro vozy s běžnou střechou, které nemají instalované podélné nosiče nebo z výroby předpřipravené pevné montážní body na střeše vozidla.
  • Do předpřipravených pevných montážních bodů ve střeše (fixačních bodů neboli fixpointů). Ty jsou instalované již z výroby vozidla. Do nich jednoduše našroubujete střešní nosič. Najdete je nejčastěji na střeše pod plastovými krytkami nebo po otevření dveří pod horním lemem dveří.
  • Na podélné nosiče (podélníky neboli hagusy), na které jednoduše namontujete střešní nosič. Rozdělují se na klasické "vystouplé" a "zapuštěné", které jsou nižší a montují se už ve výrobě. Klasické podélníky jsou vyšší (mezi podélníkem a střechou je mezera) a dají se namontovat dodatečně.

Podle materiálu

  • Ocelové čtyřhranné příčníky (tyče) jsou základní, levnější alternativou. Mají hranatý profil. Kvůli menší aerodynamice jsou ale obvykle hlučnější.
  • Hliníkové profily mají často výrazný aerodynamický tvar, často vykazují minimální odpor vzduchu a jsou téměř bezhlučné. Moderní hliníkové profily jsou opatřeny T-drážkou, do které se snadno nasune a upne jakékoliv příslušenství, ať už nosič kol, lyží nebo střešní box. Systém T-drážky u většiny produktů podporují i ostatní výrobci střešních nosičů. Pokud např. zvolíte základní ocelový střešní nosič, který systém T-drážky nenabízí a budete na něj chtít namontovat např. nosič kol nebo box, který T-drážku podporuje nebo naopak, montáž je možná, a to pomocí tzn. U-profilu, které je součástí balení střešního nosiče a boxu jako alternativa.

Střešní boxy

Jakmile máte na střeše podélníky, ať už uchycené na ližinách nebo ve střeše, můžete na auto připevnit střešní box, neboli rakev. Do něj pak jednoduše uložíte lyže, snowboardy, ale i jiná zavazadla. Autoboxy jsou k dispozici v různých velikostech na různě velká auta, ale v nabídce jsou různé barvy i materiály (vedle plastů můžou být třeba látkové) s různým uspořádáním vnitřního prostoru, způsobem uzamykání atd. 

Nosiče kol

Nosiče kol na střechu jsou konstruované tak, aby mohly nést kola různých velikostí. Většina výrobců nabízí rozpětí velikosti kol od 12 do 29 palců. Uchycení 12palcových kol je ale často problematické a doporučuje se nejprve je vyzkoušet. Chcete-li převézt více kol, počítejte s tím, že se jich na střechu vejde jen omezený počet. Většinou to jsou čtyři, někdy se ale vejdou na střechu jenom tři kola.  

Hlučnost a voděodolnost

Většina střešních nosičů na autě hučí. Při přepravě nákladu, lyží, boxů apod. se úroveň hluku mění. Hluk je způsoben odporem vzduchu na tyči a na jeho intenzitu má vliv profil tyče, tvar střechy a rychlost jízdy. Střešní box přitom samozřejmě musí obstát i ve vysokých rychlostech. U většiny moderních střešních boxů, správně namontovaných a uzamčených, se dá bezpečně cestovat i rychlostí 160 km/hod. Vyžadujte od prodejce potvrzení, že střešní box splňuje nejpřísnější aerodynamická kritéria.

S tím částečně souvisí i odolnost vůči vodě. Každý chce, aby náklad dorazil do cíle suchý, pravdou ale je, že některé střešní boxy nejsou vůči dešti dostatečně odolné. Pokud nepřepravujete náklad, je lepší nosič demontovat a pečlivě uklidit. Prodloužíte tím jeho životnost a snížíte spotřebu paliva. Nedoporučuje se střešní box vozit stále a nevyužitý, ale montovat ho pouze v případě potřeby. O výběru střešního nosiče jsme psali také zde.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Známý šéfkuchař Ondřej Molina a slavný barman Tomáš Melzer umí připravit neskutečné dobroty i z toho,...

Styl

Zimní bundy od JD Sports - připravte se na Black Friday

Tech

Sporťák s kočičíma ušima byl posledním dílkem skládačky