Nechcete sedat do vymrzlého auta? Řešení je jednoduché
Jeho instalací odpadá nepříjemné pobíhání se škrabkou a smetáčkem kolem auta, spouštění motoru, aby se vůz zahřál a s tím související oblaka dýmu z výfuku. Navíc všechny zmiňované činnosti stojí čas, který tímto neztrácíme. Nemluvě o tom, že studené starty agregátům vadí, volnoběžné otáčky jsou vyšší a spotřeba paliva letí nahoru.
Pomocné agregáty určené k vytápění pocházejí z nákladních a obytných aut. Nezávislé topení s palivovými hořáky je nejčastěji teplovodní. Zvládá ohřát motor i interiér. Vůz také díky tomu vypouští do ovzduší méně škodlivin a motor má po startu nižší spotřebu než v případě startování za studena.
Jak to funguje?
Srdcem systému je spalovací komora vyrobená z ušlechtilé oceli. Do té se ventilátorem vhání vzduch, který se míchá s palivem přiváděným čerpadlem z nádrže. Spotřeba běžícího systému je kolem 0,5 litru paliva za hodinu.
Zařízení je napojeno na chladicí okruh motoru a ohřívá v něm kapalinu. Teplý vzduch tedy proudí přes stávající systém vytápění a dá se bez problémů regulovat jeho intenzita. Systém může být díky vodotěsné konstrukci umístěn prakticky kdekoliv v automobilu.
Mimochodem, pokud si myslíte, že v létě bude zahálet, jste na omylu. Má totiž také funkci nezávislého větrání. Při stání na slunci můžete pomocí topení zapnout ventilátor vozu a vyfoukat horký vzduch pryč z interiéru.
Jednodušší variantou je teplovzdušné topení rozšířené zejména u kamionů. Na rozdíl od teplovodního je vyrobeno z hliníkové slitiny, funkčnost je ale obdobná. Jeho montáž je poměrně rychlá, umístit lze ale pouze do kabiny. Je vhodné pro delší dobu topení, proto jej využijí právě dálkoví řidiči při přestávkách. Vzduch lze rozvádět po vnitřním prostoru individuálně, ohřátý začne proudit ihned po startu.
Čas spuštění lze naprogramovat
Oba systémy se dají regulovat předvolbovými hodinami, čas spuštění tedy lze naprogramovat. Dálkové ovládání až na jeden kilometr nebo pomocí mobilního telefonu je rovněž samozřejmostí. Jejich nespornou výhodou je i to, že můžeme v zimě s vozem i delší dobu stát, aniž bychom zapínali motor.
Další možností je elektrické topení, které je populární zejména ve Skandinávii a lze jej nabíjet také z domácí sítě. Právě nutná přítomnost zásuvky na 220 voltů je jeho hlavní nevýhodou. Výhodou jsou naopak příznivější ceny. Užitkové automobily a autobusy využívají topení vzduchového.
Tipy
Závěrem několik tipů. Vytápění by nikdy nemělo trvat déle než samotná jízda, jinak se palubní akumulátor nestačí dobít a následují další problémy - nenastartujete. Topení se doporučuje zapnout jednou za měsíc naprázdno, a to i v létě. Prověří se jeho funkčnost a autu to rozhodně neublíží.