Nevíte, jak namíchat benzín s olejem do sekačky? Důležitý je poměr i typ oleje
Každý motor si žádá specifický poměr ředění. Pro některé stroje je například nutné ředit olej s benzínem v poměru 1 : 50, u jiných je dostačující ředění 1 : 25.
Nepodceňte výběr oleje
Pokud chcete stroji zachovat dlouhou životnost, je výběr oleje velmi důležitý. Při nesprávném mazání může dojít k zadření pístu nebo k jiným komplikacím způsobeným nedokonalou účinností. Proto je důležité kromě dodržení správného poměru míchání benzínu s olejem vybrat i správné ingredience.
Při výběru motorového oleje dávejte pozor na to, aby byl určen k míchání s benzínem. Každý „dvoutakt“ by měl být mazán olejem, který je přímo určen k míchání s benzínem. Takový olej bývá zpravidla označen M2T nebo 2T. V praxi to znamená, že se musíte vyhnout olejům pro čtyřdobé motory a olejům pro osobní automobily.
Klíčový je poměr
Každý stroj vyžaduje specifický poměr ředění benzínu a oleje. Tento poměr vždy naleznete v jeho návodu či na víčku nádrže. Někdy může být u motorů v záběhu požadován jiný poměr ředění, například 1 : 33, než po záběhu – po něm třeba 1 : 40.
Poměr vždy určuje, kolik oleje je do benzínu nutné nalít. Pokud máte ředit benzín olejem v poměru 1 : 50, znamená to, že na 50 litrů benzínu potřebujete 1 litr oleje. Na jeden litr benzínu je to pak 20 ml.
Stará směs může zadřít motor
Benzín s olejem se vždy míchá před nalitím do stroje v kanystru určeném pro palivo. Obě kapaliny musejí být kvalitní a „čerstvé“, jinak i přes dodržení poměru ředění může dojít k zadírání motoru.
Při míchání oleje a benzínu používejte výhradně specializované kanystry, používání jiných nádob nemusí být bezpečné.
Do kanystru nejprve nalijte olej a poté benzín. Kanystr uzavřete a jemně jej protřepejte. Důležité je použít vždy přesný poměr obou kapalin. Při použití menšího množství oleje riskujete poškození motoru, pokud je oleje naopak více, stroj zbytečně kouří.
Limit je půl roku
Pro životnost dvoutaktního motoru hraje důležitou roli stáří používané směsi, zejména oleje. Proto si vždy poznamenejte, kdy jste benzín s olejem ředili. Směs raději řeďte v menším množství, protože olej postupem času ztrácí svoji účinnost. Obecně platí, že by se neměla používat směs starší půl roku.
Podobné pravidlo platí i pro olej samotný, který by neměl být otevřený déle než půl roku, protože se znehodnocuje jeho kvalita. Raději tedy kupujte menší objem oleje a častěji, udržíte tak svůj dvoutakt v kondici.
Z toho vyplývá jednoduché pravidlo. Směs vždy na jaře vyměňte. Nespotřebovanou směs benzínu a oleje nechte po zimě ze stroje vytéct a použijte novou. Tak budete mít jistotu, že křovinořez, pilu, sekačku nebo jinou zahradní techniku nezadřete. Starou směs nebo nespotřebovaný otevřený olej nechte zlikvidovat ve sběrném dvoře.
Alkylátový benzín není třeba míchat
Existuje jedna výjimka, kdy není benzín nutné u dvoutaktních motorů míchat s olejem, a to v případě alkylátového benzínu. Jde v podstatě o předem připravenou směs, kterou můžete rovnou lít do svých zahradních strojů. Výhodou tohoto paliva je jeho výdrž a také fakt, že nemusíte řešit žádné ředění. Nevýhodou je jeho vyšší cena. Pro kutily, kteří své dvoutaktní stroje používají celou sezonu, se alkylátový benzín nevyplatí tolik, jako je tomu v případě příležitostných zahrádkářů, kteří dvakrát do roka posečou zahradu. O tom, jak pečovat o benzínovou sekačku, jsme psali zde.