S jakým kolem do sněhu? Poradíme vám

 Ostatní 
18. února 2018 15:44 / Marcela Plachá
  0
📷
3 fotografie v galerii
Jízda zasněženou krajinou přináší nevšední zážitky Shutterstock
Sportů, kterým se dá věnovat i v zimě, rychle přibývá. Zdaleka už nemusíte jezdit jen na lyžích. Cyklisté si stále více kupují i speciální zimní kola, se kterými se dá jezdit i po sněhu a ledu. Na výlety do zasněžené krajiny ale není speciální výbava nezbytnou nutností.

V zimním období jsou cesty obvykle rozbahněné, někdy i zasněžené, v horším případě jen namrzlé. Silnice také bývají plné solí. Mnoho zimních bikerů proto zazimovává „áčkové“ kolo a pro zimu má nějaké starší „béčkové“. Rozhodně byste si před jízdou za mrazu či na sněhu měli zkontrolovat kvalitu vzorku na pláštích a funkčnost brzd. I v mrazech je po dojezdu dobré kolo ostříkat od soli ze silničních posypů. 

Kvalitní zimní kola

Pro jízdu po sněhu se vyplatí pořídit si kolo se změněnou geometrií rámu a především rozšířenými prostory pro opravdu tlustá kola. Většinou jde o 26 palcová kola na širokých ráfcích, obutých do cca tří až čtyřpalcových plášťů. Obvod kola je zhruba jako na 29". Zásadní jsou nejen kola, ale také funkční přední a zadní blikačka, boční oranžové odrazky, odrazky na pedálech či na sedlovce a kvalitní blatníky, které v zimě oceníte víc než v létě.

Pláště jsou základ

Aby kolo dobře přilnulo, je vhodné ho podhustit. Platí pravidlo čím měkčí podklad, tím více podhustit kola. Materiál plášťů volit co nejměkčí. Výbornou alternativou jsou pláště s hřeby, která dokáží perfektně držet především na sněhu a ledu. Mírnou nevýhodou je vrčivý zvuk, který pláště vydávají. Toto obutí je vhodné zvolit ve chvíli, kdy většina výletů jede po měkčích cestách mimo asfalt. 

Brzdy

Starší V-brzdy mají v zimě zásadní problém: namrzlé ráfky. Jakmile se ráfek namočí a je pod nulou, je zaděláno na průšvih. Toto řeší buď ruční, respektive nožní brzda nebo ještě lépe kotoučové brzdy. U těch je zase problém v mrazu s tuhnutím brzdové kapaliny. Dobrou radou a nutností je tedy brzdit vždy s citem, plynule a s rezervou.

Údržba

Kolo potřebuje pravidelnější údržbu hlavně proto, že v zimě se na něj jízdou ve sněhu či sněhové břečce po silnicích dostane agresivní sůl. Je třeba více mazat a častěji čistit, aby solný nános co nejméně poškozoval hlavně mechanické části kola. Pozornost je třeba věnovat také obutí a světelné výbavě. Důležité je mazat převodovou soustavu, tedy řetěz, popřípadě kolečka pastorku či talíře. Zejména proto, abyste zabránili vodě a sněhové břečce začít s korozí kola. Dobře promazané kolo nepodlehne tolik vlivům soli, která se po většinu zimy na ulicích a bohužel i stezkách často vyskytuje.

Jarní tipy

Jestliže si netroufáte na jízdu po zasněžené krajině, pomaličku už můžete zkoušet výlety na běžném kole. Přes den jsou teploty ucházející a projížďku zvládnete i na běžném kole. Nejprve je potřeba vyčistit a namazat řetěz. Vyčištění od mazu a špíny je opravdu důležité. Pro všechna mazadla pak platí, že po nanesení je dobré setřít přebytky - a to až po několikerém protočení klikami naprázdno. 

Hladkému chodu řazení prospěje také namazání lanek. Zkontrolujte brzdy - pozornost věnujte nejen délce kroku brzdové páky, ale také stavu brzdových špalíků či destiček. Nahustěte pláště - přes zimu možná soustava duše a pláště ztratila trochu tlaku, dofoukněte ji. Jak správně připravit kolo na jízdu jsme psali také zde.

Reklama
Nejčtenější články
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Valentýn ve velkém stylu?! V odstínech růžové jej slavila A.n.d.u.l.a, Sharlota a Angie Mangombe

Styl

Jak nosit pánské kotníkové boty?

Tech

České zbrojovky jedou naplno, nyní získaly technologii systému automatického granátometu MK 47