Blíží se zima a tím i povinnost zimních pneu. Zkontrolujte si stav těch loňských!
Ostatní
23. září 2015 07:17
/
redakce
📷
1 fotografie v galerii
Stáří pneumatik totiž zdaleka neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Na kvalitě gum se projeví také jejich „opravdové stáří,“ tedy kdy byla pneumatika vyrobena. Používaná pneumatika s dostačujícím vzo / Wikimedia Commons/Desmodromico
Když se blíží zima, tak je jistě na místě si opatřit zimní pneumatiky, jestliže nevíte, jaké to jsou, tak se nemusíte obávat, jde to zjistit velmi jednoduše. Na výměnu pneumatik je třeba vždy myslet včas a jestliže si zakoupíte vůz, tak je vhodné se podívat, jaké pneumatiky má nazuté.
Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:
1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
... a zároveň ...
2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
A jak zjistit, jestli vaše "staré" pneumatiky jsou stále sjízdné?
Hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem i hlubším.
Tvary dezénů pneu
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside"
Stárnutí pneumatik
Stáří pneumatik totiž zdaleka neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Na kvalitě gum se projeví také jejich „opravdové stáří,“ tedy kdy byla pneumatika vyrobena. Používaná pneumatika s dostačujícím vzorkem, která je však v provozu příliš dlouho, je tak potenciálně rizikovou. Paradoxně stejné nebezpečí představují i nové penumatiky, které ležely příliš dlouho u prodejce na skladě. Již po třech letech uskladnění se mění charakteristika pneumatik, která s sebou přináší především zhoršení jízdních vlastností. „Jedná se především o zhoršenou přilnavost jak na suché, tak na mokré vozovce,“ komentuje situaci Václav Částka ze společnosti zabývající se prodejem pneumatik.
Ještě více podléhají stárnutí pneumatiky, které jsou v provozu (a jsou tak vystaveny UV záření). Proto by si stáří pneumatiky měli zkontrolovat také všichni „sváteční řidiči“, jejichž pneumatiky by neměly být v ideálním případě starší než 4 roky.
Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne tvrdnout. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.
Jak poznat stáří pneumatiky?
Rok výroby pneumatiky lze zjistit podle DOT (Department of Transportation) kódu, který je uveden na boku každé pneumatiky. Nápis obsahuje čtyři písmena a čtyři číslice, kdy písmena přinášejí informaci o výrobci a rozměru a číslice vypovídají o stáří. Např. HWFZ 5011, kdy HW je kód výrobce, FZ kód rozměru. 11 poté značí týden výroby a 11 rok 2011.
Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:
1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem
... a zároveň ...
2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
A jak zjistit, jestli vaše "staré" pneumatiky jsou stále sjízdné?
Hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.
Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem i hlubším.
Tvary dezénů pneu
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet
Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky
Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside"
Stárnutí pneumatik
Stáří pneumatik totiž zdaleka neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Na kvalitě gum se projeví také jejich „opravdové stáří,“ tedy kdy byla pneumatika vyrobena. Používaná pneumatika s dostačujícím vzorkem, která je však v provozu příliš dlouho, je tak potenciálně rizikovou. Paradoxně stejné nebezpečí představují i nové penumatiky, které ležely příliš dlouho u prodejce na skladě. Již po třech letech uskladnění se mění charakteristika pneumatik, která s sebou přináší především zhoršení jízdních vlastností. „Jedná se především o zhoršenou přilnavost jak na suché, tak na mokré vozovce,“ komentuje situaci Václav Částka ze společnosti zabývající se prodejem pneumatik.
Ještě více podléhají stárnutí pneumatiky, které jsou v provozu (a jsou tak vystaveny UV záření). Proto by si stáří pneumatiky měli zkontrolovat také všichni „sváteční řidiči“, jejichž pneumatiky by neměly být v ideálním případě starší než 4 roky.
Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne tvrdnout. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.
Jak poznat stáří pneumatiky?
Rok výroby pneumatiky lze zjistit podle DOT (Department of Transportation) kódu, který je uveden na boku každé pneumatiky. Nápis obsahuje čtyři písmena a čtyři číslice, kdy písmena přinášejí informaci o výrobci a rozměru a číslice vypovídají o stáří. Např. HWFZ 5011, kdy HW je kód výrobce, FZ kód rozměru. 11 poté značí týden výroby a 11 rok 2011.
Kam dál?