Nenechejte v garáži chátrat staré kolo. I oprýskaný bicykl dokážete zrenovovat
Ani oprýskaný rám nebo neodstranitelné nečistoty nejsou problém. Starému kolu můžete dát nový kabát. Buď na něm pak budete jezdit, nebo v případě historického kousku vám může posloužit i třeba jako dekorace do bytu či na zahradu. Musíte si ale pořídit vhodné barvy a vědět, jak postupovat.
Přípravu neošiďte
Jestliže chcete, aby vaše práce měla trvalý charakter a netoužíte za rok kolo renovovat znovu, musíte se opravdu pečlivě věnovat přípravě. Jen tak bude nátěr kvalitní a nestane se, že vám opravené kolo brzy zreziví.
Kolo rozeberte do šroubku
Ze všeho nejdříve vás bude čekat rozborka kola. Musíte ho očistit až na čistý kov. Je to trochu náročnější, ale kolo je skutečně nutné rozebrat do posledního šroubku, a to doslova. Pokud ale ještě budete chtít někdy kolo dát dohromady, je dobré na to dopředu myslet a žádnou součástku nevyhodit. Jen si vše rozdělte podle toho, co budete chtít obarvit a co ne. Některé součástky totiž možná budete chtít ponechat v původní podobě, nebo je budete chtít vyměnit za nové.
Důkladná očista
Když máte kolo rozebrané, je třeba zbavit rám nečistot, mastnoty a rzi. Stačí vzít houbičku či žínku a odmašťující saponát. Kov se snažte co nejrychleji osušit, aby nevznikla takzvaná mžiková koroze. Pokud je kolo hodně zaneřáděné, můžete jej odmastit i pomocí rozpouštědla nebo ještě lépe pomocí speciálních odmašťovacích prostředků.
Nakonec rám zbavte rzi a předchozího loupajícího se laku. V tom vám nejlépe pomůže brusný papír nebo kartáč. Existují také různé odrezovače. Na výběr jsou buď oplachové nebo bezoplachové, výběr je čistě na vás.
Kdo má tu možnost, může si celé čištění usnadnit otryskáním. Tuto práci provádějí obvykle v lakovnách, kde vám samozřejmě mohou zajistit i práškové lakování rámu. Získáte tak dokonalý nátěr, který už něco skutečně vydrží.
S nátěrem neotálejte
Po odstranění rzi začněte s nátěrem co nejrychleji, vlhkost vzduchu a poletující volné nečistoty zvyšují riziko opětovného zareznutí kovu a snižují přilnavost materiálu.
Začněte základní vrstvou, která musí být antikorozní. Jen tak si zajistíte, že se vám rez na kole opět neobjeví.
Pak si ujasněte, zda budete chtít nátěr provést sprejem nebo klasickou barvou. Pokud zvolíte sprej, základní antikorozní vrstvou může být například zinkový sprej s vysokým obsahem zinku, který zajišťuje ochranu proti korozi čerstvě obroušených kovových materiálů. Jako vrchní vrstva poslouží akrylátová rychleschnoucí barva ve spreji, která je vysoce přilnavá a odolná proti vnějším povětrnostním vlivům, rzi a chemikáliím (olej, nafta). Vybrat si můžete ze širokého spektra odstínů.
Pokud dáte přednost klasické barvě, můžete se poohlédnout třeba po barvě 2 v 1, která vaše kolo ochrání nejen před rzí, ale zároveň funguje i jako svrchní vrstva.
A jestli zatoužíte po dvoubarevném kolu, budete si muset sehnat ještě maskovací pásku. S ní ohraničíte místo, kde jedna barva končí a začíná druhá, aby byl přechod čistý. O tom, jak ochránit kolo před zloději, jsme psali zde.