Blíží se zima a tím i povinnost přezout pneumatiky. Zkontrolujte stav těch loňských!

 Ostatní 
11. října 2016 13:03 / redakce
  0
📷
1 fotografie v galerii
Stáří pneumatik neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Internet
Když se blíží zima, tak je jistě na místě si opatřit zimní pneumatiky, jestliže nevíte, jaké to jsou, tak se nemusíte obávat, jde to zjistit velmi jednoduše. Na výměnu pneumatik je třeba vždy myslet včas a jestliže si zakoupíte vůz, tak je vhodné se podívat, jaké pneumatiky má nazuté.
Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která má nejlepší vlastnosti při teplotách pod 7°C. Mají mnohem lepší trakci na sněhu a ledu i než ty nejlepší letní pneumatiky.

Zákon ukládá povinnost mít na motorovém vozidlu kategorie M nebo N obuté zimní pneumatiky pokud:

1. Je mezi 1. listopadem a 31. březnem

... a zároveň ...

2. na pozemní komunikaci se nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

A jak zjistit, jestli vaše "staré" pneumatiky jsou stále sjízdné?

Hloubka dezénu
Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.

Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem i hlubším.

Tvary dezénů pneu
Symetrický – pneu je možné na vozidle jakkoli měnit a otáčet

Směrový – při montáži je nutno dodržet směr otáčení, je vyznačen šipkou na bočnici pneumatiky

Asymetrický – při montáži je nutno dodržet správné umístění vnější a vnitřní strany, označeno na bočnici pneumatiky jako "outside" a "inside"

Stárnutí pneumatik
Stáří pneumatik totiž zdaleka neovlivňuje jen to, kolik mají najeto. Na kvalitě gum se projeví také jejich „opravdové stáří,“ tedy kdy byla pneumatika vyrobena. Používaná pneumatika s dostačujícím vzorkem, která je však v provozu příliš dlouho, je tak potenciálně rizikovou. Paradoxně stejné nebezpečí představují i nové penumatiky, které ležely příliš dlouho u prodejce na skladě. Již po třech letech uskladnění se mění charakteristika pneumatik, která s sebou přináší především zhoršení jízdních vlastností. Především o zhoršenou přilnavost jak na suché, tak na mokré vozovce.

Ještě více podléhají stárnutí pneumatiky, které jsou v provozu (a jsou tak vystaveny UV záření). Proto by si stáří pneumatiky měli zkontrolovat také všichni „sváteční řidiči“, jejichž pneumatiky by neměly být v ideálním případě starší než 4 roky.

Co se děje se stárnoucí pneumatikou? Postupným vysycháním se mění její struktura. Na boční straně se objeví viditelné drobné prasklinky a běhoun pneumatiky začne tvrdnout. Ověřit to lze jednoduše, při poklepání bude mít pneumatika dutý zvuk připomínající poklep na skořápku.

Jak poznat stáří pneumatiky?
Rok výroby pneumatiky lze zjistit podle DOT (Department of Transportation) kódu, který je uveden na boku každé pneumatiky. Nápis obsahuje čtyři písmena a čtyři číslice, kdy písmena přinášejí informaci o výrobci a rozměru a číslice vypovídají o stáří. Např. HWFZ 5011, kdy HW je kód výrobce, FZ kód rozměru. 11 poté značí týden výroby a 11 rok 2011.

Do začátku povinnosti zimních pneumatik zbývá 20 dní, takže je na čase zkontrolovat stav vašich pneumatik.
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Celebrity

Celý svět zasáhla zpráva o rakovině princezny Kate. Její mladší bratr James zveřejnil dojemný vzkaz a...

Styl

Umělá inteligence už vylepšuje i chuť piva nebo čokolády

Tech

Peugeot získal podeváté v historii ocenění za design, tentokrát s novým SUV fastbackem 3008