Kolo je třeba po zimě pořádně připravit. A rozhodně nestačí jen otřít nánosy prachu
Najdou se nadšenci, kteří na kole jezdí i v zimě. Většina ale kolo na zimu odloží a znovu jej vytáhne s příchodem jara. Pokud už jste netrpěliví, můžete konec zimy využít k pořádnému pozimnímu servisu svého bicyklu.
Někdo svěří své kolo raději do rukou profesionálů v některém z cykloservisů. Pokud jste však alespoň trochu zruční, základní přípravu zvládnete i sami. Je třeba jen vědět, jak postupovat.
Vyčistěte kolo
S největší pravděpodobností jste své kolo očistili už před zimou, ale pokud jste to z nějakého důvodu nestihli, je nutné tak učinit nyní. Na očistu kola nebudete potřebovat žádné speciální pomůcky, stačí vám starý nepoužívaný ručník a starý kartáček na zuby. S ním perfektně odstraníte nečistoty z rámu, přehazovačky, řetězu, pedálů i dalších součástí kola. Pak si pořiďte čistící prostředek určený přímo na kolo, dnes je již k dostání i ve velkých supermarketech. Co se týká vody, tou při umývání kola raději šetřete.
Zkontrolujte brzdy
Mít na kole v pořádku brzdy, je samozřejmost. V opačném případě by vás to mohlo stát i život. Zaměřte se zejména na to, zda se páky správně vracejí a nezasekávají. Následovat by vždy měla kontrola brzdových špalků. Pokud zatlačíte na brzdovou páčku, špalky by měly dosednout na ráfek současně. Jestliže jeví špalky známky nerovnoměrného opotřebení, je potřeba seřídit celý systém, čehož docílíte zvýšením napětí brzdového kabelu. V případě brzdových kotoučů je třeba vyladit ideálně tlak v systému. Pokud si na to netroufnete, svěřte kolo profesionálům.
Prohlédněte ráfky
V rámci očisty rozhodně vydrhněte i ráfky. Zkontrolujte, zda nejsou ohnuté, nemají trhliny nebo dokonce nejsou zcela prasklé. Poškozené ráfky způsobují nerovnoměrné opotřebení pneumatik a brzd, což vede ke zkrácení životnosti jednotlivých dílů.
Kontrola středu, pedálů, řetězu a přehazovačky
Při přípravě kola zkontrolujte řetěz, pedály, přehazovačku, převodníky, kazetu a střed. Pokud cokoliv z daných komponentů nebude ideálně fungovat, je to špatně. Nepodceňujte ani vizuální kontrolu zubů na kazetě. Mohou být ohnuté či ulomené, což je nežádoucí.
Otáčejte pedály po směru hodinových ručiček za plynulého řazení, posun by měl být hladký a snadný. Mějte na paměti, že životnost řetězu je omezená. Jestliže jeho výměnu podceníte, může dojít k poškození dalších částí „hnacího ústrojí“ a v konečném důsledku je oprava finančně nákladnější.
Ověřte tlak v pneumatikách
Po týdnech nečinnosti je nezbytné zkontrolovat tlak v pneumatikách i to, zda na nich nejsou trhliny nebo se neudělaly boule v místech, kde se pneumatika nedotýká země. Pokud jste při kontrole brzd zjistili, že špalky neseděly stoprocentně na ráfku, nezapomeňte zkontrolovat i stav pneumatik v daném místě. Samozřejmostí je pak kontrola vzorku, v případě opotřebení či začínajícího třepení neváhejte pneumatiky vyměnit. Jezdit na poškozených pneumatikách, byť jen v minimální míře, značí velké riziko, protože v případě prasknutí může dojít k nepříjemnému karambolu.
Kontrola lanek a bovdenů
Podle typu kola v rámci přípravy nikdy nezapomínejte zkontrolovat stav bovdenu, jimiž jsou vedena lanka k přehazovačce a brzdám. Je potřeba dohlédnout, zda v pryžových „pouzdrech“ nejsou trhliny, neuvolnily se či zcela nezarezly. Lanka zajišťují plynulé brzdění a přehazování. Jejich životnost se liší podle četnosti užívání kola. Nicméně nejpozději po pěti letech byste je však měli vyměnit v každém případě.
Důkladně kolo promažte
Olej zajišťuje delší životnost řetězu a jeho efektivnější fungování. Rovněž snižuje hromadění nečistot a špíny, což zvyšuje výkon pohyblivých částí. Mazivo je třeba rovnoměrně nanést na řetěz za současného otáčení pedálů proti směru hodinových ručiček. Drobné rezavé částečky je možné z řetězu odstranit kartáčem, ale pokud jste v předešlých sezonách údržbu a přípravu zameškali, raději sáhněte k výměně celého řetězu.
Nezapomeňte rovněž demontovat sedlo z rámu, vyčistit trubku a s rozvahou nanést do daného místa malé množství mastnoty, která zabrání korozi v rámu. O tom, jak své kolo chránit před zloději, jsme psali zde.
Když jste přípravu dokončili, můžete použít jednoduchý test. Vezměte kolo, zvedněte jej deset až patnáct centimetrů nad zem, a pak stroj kontrolovaně pusťte. Jakýkoliv nepatřičný zvuk či případné chrastění je známkou závady či uvolněných součástí. Pak je na místě zvážit, zda nedat prostor profesionálům, protože se zřejmě jedná o závažnější problém. Před jednotlivými jízdami pak nezapomínejte kontrolovat tlak v pneumatikách i jejich stav, stejně tak zabezpečení rychloupínáků.