Chřipce se můžeme bránit i tím, co jíme a pijeme

Med patří mezi potraviny, které by v zimě na našem stole neměly chybět.
 Ostatní 
31. prosince 2014 04:01 / wikimedia.org
  0   0
Mezi chřipkou a nemocemi z nachlazení je sice rozdíl, ale bránit se jim dá stejně. Proti chřipce se můžeme nechat očkovat a věřit, že nás nenapadne nějaká její mutace. Obecně se ale nemoci v zimním období můžeme bránit také tím, co jíme a pijeme. Většinou jsou to zcela dostupné potraviny.

Čaj, ať už černý, zelený, ovocný nebo bylinkový, pomáhá vyrovnávat teplotu, prohřeje vyčerpaný organismus, navíc už jen vdechování výparů uleví sliznici v nose i v krku. Černý i zelený čaj jsou osvědčené antioxidanty, a proto pomáhají i proti útoku konkrétních chorob. Čaj se slivovicí nebo s rumem částečně dezinfikuje, ale především přispívá k pocení, které je osvědčeným způsobem, jak se zbavit mikrobů.

Česnek – ten je prostě nenahraditelný. Můžete ho jíst rovnou za syrova, (v tabletách ne, protože v této podobě ztrácí veškerou účinnost), na chlebu, v pomazánkách, v polévce i na toustech nebo na topinkách. Díky obsahu allinu má antimikrobiální a imunostimulační účinky a ulevuje od otoků sliznic - třeba při rýmě v nose.

Slepičí vývar – poskytne výživu vyčerpanému organismu, kromě toho obsahuje přirozené protizánětlivé látky a antibiotika. Musí jít ale skutečně o vývar ze slepice, u kuřat to nefunguje. Podle testů slepičí polévka také zvyšuje schopnost cilia - drobných chloupků v nosní sliznici - chránit před bakteriemi a viry.

Ostrá jídla – prokrvují sliznice a jejich podráždění nás nutí kýchat, smrkat, slzet. Tím se dýchací cesty uvolňují (pepř, chilli papričky, pálivá paprika, pálivé omáčky…)

Křen – patří právě k oněm ostrým pokrmům, je od nepaměti považován za přírodní antiseptikum, dokáže potlačit infekce a je tedy výborným doplňkem léčby při nachlazení, angíně a chřipce

Citrusy – jsou jak známo velkou zásobárnou vitamínu C, je to silný antioxidant, který posiluje imunitní systém a pomáhá bojovat proti nejrůznějším onemocněním, včetně nádorových. Při jeho dostatku také dobře funguje imunitní systém, takže máme sílu bojovat s různými infekcemi. Množství vitamínu C ve 100 mg citrusu se pohybuje mezi 30 - 50 mg. Doporučená denní dávka vitamínu je kolem 60 mg, stačí tedy sníst denně dva větší citrusové plody Důležitý je také obsah fytochemikálií: limonoidů, flavonoidů a karotenoidů.

Zázvor – je na všechny potíže, je osvědčeným domácím prostředek proti kašli, zimnici, nachlazení, bolavému žaludku či průjmu, ale pomáhá i proti dalším nemocem, neboť zbavuje tělo škodlivin a působí protizánětlivě

Med – obsahuje řadu důležitých vitamínů (vitamín A, B1, B2, B6, B12, C, D, H, K, E, P), minerálních látky (draslík, vápník, železo, sodík, zinek), organické kyseliny, stopy proteinů a aromatické látky – umí nejen posílit imunitní systém, ale také například báječně tlumí kašel a působí protizánětlivě (opatrní musí být jen alergici)

Anýz a badyán. Badyán obsahuje kyselinu, ze které se vyrábí aktivní složka protivirového léku Tamiflu. Účinné látky proti chřipce má také anýz, známé koření do perníků. Obsahuje totiž složku podobnou oseltamiviru, což je léčivá látka hubící virus chřipky. Anýz také podporuje vykašlávání hlenu.

Bylinky, na které bychom v zimě určitě neměli zapomínat, protože posílí naši imunitu a často mají odhleňující a čistící účinky, jsou šípek, květ bezu černého, divizna, sléz, arónie, lípa nebo mateřídouška.
◼ redakce hobby / inStory.cz
Komentáře
Reklama

Mohlo by vás zajímat

Cestování

Chystáte se do Švýcarska? Zapomeňte na auto. Tuto zemi poznáte nejlépe z vlaku

Věda & Vesmír

Nejvyšší vrchol ve Švédsku se propadl o výšku devítipatrové budovy

Bydlení

Je lepší vybrat nábytek z dřevotřísky, kovu nebo dřeva? Každý materiál má svá pro i proti

Zavřít reklamu