Špatným uskladněním pneumatik je můžete snadno poškodit
Pneumatiky na auto nejsou levnou záležitostí. Pokud chcete, aby kola přečkala uskladnění bez úhony, musíte vědět, co pro to udělat. Nevhodným uskladněním je totiž můžete snadno poškodit.
Čistota je základ
Než vůbec pneumatiky uskladníte, je vhodné je očistit od nečistot. Obzvláště kamínky mohou během doby skladování způsobit deformaci dezénu. Důležité je zkontrolovat také případné trhliny nebo tlouštku samotného dezénu. Zákonem předepsaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik je 1,6 mm a pro zimní pneumatiky platí hloubka dezénu 4 mm.
Špatně neuděláte ani v případě, když po umytí pneumatik vlažnou vodou, ošetříte pneumatiky renovačním sprejem. Ten lze pořídit za asi 250 korun, takže rozhodně nejde o položku, která by vás zruinovala. Sprej na pneumatice vytvoří jakousi ochrannou nanovrstvu, která zvýší odolnost materiálu (směsi pneumatik). Ošetření zimních pneumatik před skladováním je o něco důležitější, protože směs zimních pneumatik je měkčí a dezén má větší tendenci se deformovat.
Na ležato či na stojato?
Největší dilema v souvislosti s uskladněním pneumatik vyvolává otázka, do jaké polohy pneumatiky dát. Není to tak složité, je ale důležité rozlišit, zda potřebujete uskladnit pneumatiky bez disku nebo s diskem.
Pneumatiky bez disku
Co se týče uskladnění samostatných pneumatik, pak nejvhodnější je skladovat je na stojato. To znamená, že pneumatiky stojí v místnosti tak, jak je tomu na autě, tedy spočívají na svém běhounu. Jelikož se pneumatika v danou chvíli dotýká země pouze malou částí svého běhounu (plochy, kterou se pneumatika odvaluje po vozovce), je doporučeno pneumatiky přibližně jednou za měsíc trochu pootočit, aby se zase zatěžovala jiná část běhounu.
Ideální je, když kola skladujete na stojato, ale ne na zemi, ale ve stojanu. V tomto případě se běhoun dotýká konstrukce stojanu ve dvou místech. Z tohoto důvodu nedochází k tak velkému zatížení.
Naopak v žádném případě neukládejte pneumatiky bez disků na sebe do sloupce a ani je nevěšte na stěnu. A ať už skladujete zimní, nebo letní pneumatiky, uděláte dobře, když pneumatiky dofouknete aspoň o půl baru.
Pneumatiky s disky
Pokud skladujete celá kola, to znamená ráfky s nazutými pneumatikami, určitě volte polohu na ležato neboli do sloupce. I v tomto případě platí, že byste měli kola jednou za měsíc přeskládat. Úplně nejšetrnější je pak nechat kola s disky zavěšená na tyči procházející středem ráfku. V tomto případě je vlastně pneumatika ve vzduchu, což je pro ni to nejlepší.
Pokud se rozhodnete poskládat pneumatiky s ráfky do sloupce, dejte raději jen dvě kola na sebe. Je to vůči pneumatikám šetrnější.
Kam s nimi
Důležité je také zvolit pro uskladnění pneumatik vhodné místo. Nejlépe jim bude v temnu a chladu, ideální je tak třeba sklepní prostor nebo garáž. V místnosti by neměla teplota přesáhnout 25 °C. Ideální teplota pro skladování pneumatik je 12 až 18 °C. Důležité je, aby se teplota neustále neměnila.
A kam pneumatiky podle odborníků naopak v žádném případě nedávat? Na půdu, kde je v létě horko. A také kamkoliv, kde by na ně svítilo slunce. To totiž gumám škodí víc než voda a vlhkost.
Pneumatiky by také neměly přijít do styku s chemikáliemi, mazadly, oleji nebo ředidly. Podklad může být klidně podlaha, případně si můžete pomoci kusem kartonu. Pokud nemáte garáž, sklep a nemáte jiné místo, kde byste mohli pneumatiky uskladnit, určitě využijte služby autoservisů. Mnohé z nich vám pneumatiky za určitý poplatek ochotně uskladní. O tom, jak auto před jízdou správně rozmrazit, jsme psali zde.